Mentorer hjælper flere udsatte unge i uddannelse

For udsatte unge kan en personlig mentor være udslagsgivende for, om de kommer i gang med en uddannelse, fastslår ny undersøgelse.

Flere udsatte unge i kontanthjælpssystemet kommer i gang med en uddannelse, hvis de har haft en mentor. Det er konklusionen fra et større projekt med mentorer til udsatte unge, der har kørt over 15 måneder. 

Undersøgelsen viser, at 16 procent af de unge er kommet i uddannelse efter et år med mentorstøtte. For dem, der ikke har fået mentorstøtte, er det 12 procent. Der er dermed tale om en signifikant positiv uddannelseseffekt. 


Mentorerne har også haft positiv indflydelse på, om de unge kommer i arbejde. Syv procent af de unge, der har haft en mentor, er kommet i job, mens det kun er fem procent af de unge uden mentorstøtte. 

Projektet kørte fra august 2012 til november 2013 i 13 jobcentre. Her fik 18-29-årige unge, der modtog kontanthjælp og som ikke havde en erhvervskompetencegivende uddannelse, hjælp fra en personlig mentor i op til et år. De unge havde i gennemsnit halvanden times mentorstøtte om ugen i cirka ti måneder.

Læs også: Evalueringen 

Emneord: Socialt udsatte, Udsatte unge, Uddannelseshjælp, Uddannelsesområdet, Mentorer, Rollemodeller
Beskæftigelsesministeriet på DenOffentlige.dk Beskæftigelsesministeriet
Aktivitet: Artikler: 106 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også