Metroens tidsplan skrider: Projektet er to år forsinket

Kilder siger, at københavnere først kan køre med den nye metro i 2020. Udskudte investeringer peger samme vej.

Dårlig planlægning har medført massiv forsinkelse på metrobyggeriet, siger tre af hinanden uafhængige kilder, der alle har et indgående kendskab til forholdene omkring metrobyggeriet, til Politiken.

Berlingske skriver samtidig, at investeringsplanerne for Cityringen er blevet ændret. Og det kan betyde, at projektet både kan stige i pris - og skabe forsinkelser.

- Det er alment kendt i hele organisationen, at projektet er to år forsinket. Hele 2018 var indlagt som en buffer i tidsplanen, men den buffer er væk. Det er komplet urealistisk, at Metro Cityringen står færdig i 2018, siger en kilde til Politiken.

De tre, der alle har været ansat hos byggeriets hovedentreprenør, CMT, peger blandt andet på, at ledelsen alt for sent har reageret på, at det anvendte maskinel ikke har været bygget til at bore i den hårde københavnske undergrund.

Metroselskabets direktør holder i en kortfattet mail fast i, at tidsplanen holder:

- Hvis vi ser bort fra den usikkerhed, der er med den nuværende behandling af klagerne i Natur- og Miljøklagenævnet, forventer vi stadig at åbne i december 2018, skriver Henrik Plougmann Olsen til Politiken.

Politiken har sammenlignet de oprindelige tidsplaner fra 2011 fra fire byggepladser med Metroselskabets nye opdaterede tidsplaner. Materialet viser, at byggeriet er forsinket i op til et år - selv om der har været arbejdet i døgndrift.

Samtidig er investeringer for fire milliarder kroner blevet udskudt til de sidste fire år af byggeriet. Og det er problematisk siger flere eksperter til Berlingske.

- Det betyder, at der nu ikke er plads til selv små problemer, hvis projektet skal være færdig til tiden og holde budgettet, siger professor Terry Williams, forsker i store projekter ved Hull University Business School, til avisen.

/ritzau/

 

Emneord: Metro, Metroselskabet, Tidsplan, CMT, Henrik Ploughmann Olsen
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

  • 13.11.20 Infrastruktur
    Lokale initiativer modtager 53 millioner fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse

    Hvad har en energi-ø på Bornholm til fælles med filmbyen i Aarhus, og hvilke ligheder er der mellem lystfiskeri i Limfjorden og byggeriet ved Femern Bælt på Sjælland? Alle udgør unikke erhvervspotentialer for dansk erhvervsliv, og derfor modtager 11 lokale initiativer nu i alt 53 mio. kr. fra Danmarks Erhvervsfremmebestyrelse.

  • 09.11.20 Infrastruktur
    Regeringen lancerer nye initiativer for at hjælpe corona-ramte danskere

    Nedlukninger i flere europæiske lande samt i dele af Danmark skaber stor usikkerhed om fremtiden for dansk økonomi. For at imødegå de aktuelle udfordringer og ruste Danmark til en ny bølge af coronavirus påbegynder regeringen nu forhandlinger om finansloven og en samlet grøn genstart med stærkt fokus på økonomisk tryghed og sikring af danske arbejdspladser.

  • 04.11.20 Infrastruktur
    Dom er vigtigt skridt for Femern Bælt-forbindelsen

    Forbundsforvaltningsdomstolen i Leipzig har givet den endelige tilladelse til at bygge tunnelen under Femern Bælt.

  • 03.11.20 Infrastruktur
    Landdistrikterne halter efter resten af Danmark

    Størstedelen af landet har frem mod coronakrisen haft stigende beskæftigelse og vækst, men ny redegørelse slår samtidig fast, at væksten er lavere i områder uden for de større byer.

  • 30.10.20 Infrastruktur
    Tre kandidater til årets Brolæggerpris

    Dommerkomitéen i Brolæggerlauget i DI Dansk Byggeri har indstillet tre kandidater til Brolæggerprisen. Et af projekterne er ny granitbelægning i forbindelse med nye pullerter på Amalienborg Slotsplads. I Esbjerg er det lange strøg med granit i smukke mønstre i Kongensgade blevet indstillet, mens Aarhus er kommet i betragtning for et nyt byrum i Filmbyen i Aarhus.