Steno Diabetes Center indgår i nyt stort diabetes center i Region Hovedstaden, som har fået støtte fra Novo Nordisk Fonden. Nu støtter fonden nye centre i de øvrige regioner.

Milliarder til diabetesindsats i regionerne

Novo Nordisk Fonden har bevilget knap tre milliarder kroner til øget diabetesindsats i to regioner. Dermed har fonden foreløbig givet seks milliarder til diabetesindsats i Danmark.

Diabetikere i Region Syddanmark og Region Midtjylland får inden for en overskuelig årrække endnu bedre behandlingstilbud i henholdsvis Odense og Aarhus.

Novo Nordisk Fonden har nemlig bevilget 1,4 milliarder til hver af de to regioner. Pengene er øremærket til oprettelsen af to diabetescentre.

Her skal man ikke blot tilbyde behandling, men også forske og uddanne, ligesom den forebyggende indsats skal styrkes.


- Novo Nordisk Fondens ambition er at bidrage til, at Danmark kan tilbyde verdens bedste forskningsbaserede behandling inden for diabetes.

- Målet er, at de mennesker, der har sygdommen, skal leve længere og bedre, og at færre danskere skal have diabetes, siger Sten Scheibye, der er bestyrelsesformand i Novo Nordisk Fonden.

Byggeriet af begge centre startes allerede næste år og forventes at være færdigbygget i 2022. De skal årligt tage imod mellem 8000 og 9000 patienter.

Fonden har allerede bevilget knap tre milliarder til et diabetescenter i København, og bestyrelsen har også godkendt visionsoplæg til tilsvarende centre i Region Nordjylland og Region Sjælland.

Novo Nordisk Fonden får sine penge fra Novo Holdings A/S, der både har store aktieposter i Novo Nordisk og Novozymes, men også investerer i andre virksomheder.

Siden 2010 har fonden uddelt mere end 10 milliarder kroner.

LÆS FLERE HISTORIER OM DIABETES 

Emneord: Novo Nordisk, Novo Nordisk Fonden, Center for Diabetes, Diabetes, Diabetesmidler, Forskning, Fonde
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 08.09.17 emil bier
    Regioner øger dødeligheden med samarbejde med Novos milliarder

    Til Region Hovedstadens Regionsråd 28/02/2017
    Vedr. spørgsmål til kontraktaftalen mellem Region Hovedstaden og Novo Nordisk Fonden
    Region Hovedstaden har lavet en aftale med Novo Nordisk Fonden, og i den forbindelse tillader
    undertegnede sig at stille spørgsmål, med henblik på at sagen bliver indbragt til
    Statsforvaltningen. I det danske sundhedsvæsens diabetesbehandling sker en sammenblanding af
    offentlige interesser med private økonomiske interesser, som der bør komme en juridisk afklaring
    på, da regioner er forpligtet til at overholde nationale love. Baggrunden for følgende anmodning
    tager udgangspunkt i forskellige bilag som vedrører aftalen mellem Novo Nordisk Fonden og
    Region Hovedstaden herunder, Transitionsaftalen 1, drejebogen2, Aktivoverdragelsesaftale
    (udstedt d. 4. Maj 2016, Steno Diabetes Center, Bevillingsaftale om Støtte til Region Hovedstaden
    vedrørende Steno Diabetes Center Copenhagen (perioden 2020-2029) udstedt af Bruun og Hjejle,
    Samarbejdsaftale om behandling af diabetespatienter, og mødenotatet fra Regionsmødet d. 17.
    Maj 20163, og slutteligt vil der drages spørgsmål med relation til Regionsrådets møde d. 17. Maj
    2016, vist på video.4
    Region Hovedstaden vil i den følgende anmodning omtales som ”Regionen”, Novo Nordisk Fonden
    vil i udvalgte dele af teksten, forkortes som ”NFF” og Steno Diabetes Center Copenhagen vil
    ligeledes forkortes som ”SDCC” i udvalgte dele af teksten.
    Det har ikke været muligt at anskaffe den oprindelige hovedkontrakt, og derfor er ovenstående
    bilag anvendt. Undertegnede undrer sig over, hvorfor alle vilkår i de pågældende aftaler mellem
    regionen og en så stor privat aktør, ikke er tilgængelige for offentligheden.
    Det er Statsforvaltningen som holder tilsyn med regionerne, og derfor vil en klar og juridisk
    gennemgang være nødvendig, så Statsforvaltningen kan træffe afgørelse herom.5 Det er
    Statsforvaltningen som beslutter om der skal rejses en tilsynssag6, og reglerne om
    Statsforvaltningens tilsyn og Social- og Indenrigsministeriet som øverste tilsynsmyndighed over for
    kommunerne og regionerne, er nærmere beskrevet i kommunestyrelseslovens kapitel 6 og 7 og i
    regionslovens §§ 30-31.
    Anmodning
    Novo Nordisk Fonden er i gang med at forhandle aftaler med landets regioner om oprettelsen af
    Steno Diabetes Centrer (aftalen er underskrevet for Region Hovedstadens vedkommende for
    1https://www.regionh.dk/Documents/Bilag%201%2003062016%20Steno%20sagen%20(udskiftet%20den%2003.06.20
    16%20iflg%20aftale%20med%20HM).pdf
    2 http://novonordiskfonden.dk/sites/default/files/drejebog_for_etablering_af_sdcc.docx_.pdf
    3 https://www.regionh.dk/politik/nyemoeder/
    Documents/Beslutninger%20til%20RR%2017052016%20-%20til%20nettet.pdf
    4 https://www.regionh.dk/politik/nye-moeder/Sider/Moede-i-regionsraedet-den-17-maj-2016.aspx
    http://play.tv2bornholm.dk/?area=searchTV&serienavn=Møde+i+Region+Hovedstaden&ID=272793
    5 http://www.statsforvaltningen.dk/site.aspx?p=5770
    6 http://www.statsforvaltningen.dk/sfdocs/Tilsynet%20med%20kommunerne/Det_kommunale_tilsyn_fakta.pdf
    2
    oprettelsen af Steno Diabetes Center Copenhagen). Undertegnede mener, at det kan være positivt
    med forskning, men undrer sig over hvordan midlerne fra NNF vil påvirke forskningen og
    behandlingen af patienter.
    Lejemålet mellem Regionen og Novo Nordisk A/S (og ikke NFF) træder i kraft d. 1. januar 2017 og
    ophører i 2020, dog med mulighed for forlængelse.7 Den nuværende bevillingsaftale er på 2020-
    2029, men der foreligger en yderligere mulighed for forlængelse hertil:
    ”Der vil være en hovedevaluering af centrets aktiviteter i 2026 og afhængigt af evalueringens
    resultater vil bevillingsperioden enten blive forlænget med 4 år efter 2029 frem til 2033, eller blive
    udfaset over to år efter aftalens udløb i 2029. Efter hovedevalueringen i 2026 forventes i henhold
    til den nye bevillingsaftale gennemført hovedevalueringer hvert fjerde år efter samme metode,
    således at der ved en hovedevaluerings resultat altid vil være enten yderligere fem års bevilling
    (hvis NNF beslutter at udfase bevillingen) eller syv års bevilling (hvis NNF beslutter at forlænge
    bevillingen). Der er ikke på forhånd fastsat et udløbstidspunkt for fondens bevillinger til driften.”8
    Undertegnede finder det bekymrende, at en aftale som strækker sig over en ekstremt lang
    periode, ikke bliver gennemgået nøje af myndighederne. Sammenblandede interesser mellem det
    private og det offentlige er i strid med loven, og derfor findes det nødvendigt at Regionen
    besvarer følgende spørgsmål.
    Undertegnede anmoder venligst om en skriftlig besvarelse på følgende spørgsmål, og
    dokumentation for det belæg som Regionen mener, der stemmer overens med lovgivningen. Kopi
    af denne forespørgsel vil blive sendt som kopi til Statsforvaltningen, Sundhedsministeriet,
    Lægeforeningen, Diabetesforeningen, Ugeskrift for læger, Læge Uden Sponsor, læger Uden
    Grænser, Ritzaus bureau (samt pressen), Social- og indenrigshedsministeriet, Sundhedsudvalget og
    til offentliggørelse på folketingets hjemmeside.
    1) Samarbejdsaftalen: Hvorledes mener regionen at kontrakten mellem Novo Nordisk
    Fonden og Region Hovedstaden ikke er i strid med Sundhedslovens § 77 som har følgende
    ordlyd: ”
    Regionsrådet kan kun deltage i driften, ledelsen eller finansieringen m.v. af et sygehus, hvis det
    drives efter bestemmelserne i denne lov”. Bestemmelsen berører ikke regionernes muligheder for
    at samarbejde med private sygehuse iht. 75, stk. 2 eller med private specialsygehuse iht. § 79, stk.
    2. Bestemmelsens formål er at forhindre, at der dannes fonde, foreninger mv. med det formål at
    omgå sygehusloven9.
    7 Aktivoverdragelsesaftale bilag 1A, Transitionsaftalen, s. 42-64
    8 Aktivoverdragelsesaftale bilag 1A, Bevillingsaftalen s. 79
    9 Karnovs lovsamling, note til Sundhedslovens § 77, pkt. 240
    3
    2) EU-loven: Samarbejdsaftalen som er så omfattende mellem en region og en privat
    leverandør, burde have udbud i licitation. Regionen bedes venligst redegøre for, at aftalen
    ikke er i strid med EU-retten og licitationen. Man kan ikke finde overholdelse af EU-rettens
    krav om licitation, i de bilag som vedrører aftalen mellem Regionen og Novo Nordisk
    Fonden. Regionen bedes venligst redegøre for aftalen er indgået med respekt for EUlicitations
    certificering.10
    3) Inhabilitet: Hvorledes mener regionen at kontrakten mellem Novo Nordisk Fonden og
    Region Hovedstaden ikke er i strid med Forvaltningslovens § 3 som har følgende ordlyd:
    Den, der virker inden for den offentlige forvaltning, er inhabil i forhold til en bestemt sag hvis:
    1) vedkommende selv har en særlig personlig eller økonomisk interesse i sagens udfald eller er eller
    tidligere i samme sag har været repræsentant for nogen, der har en sådan interesse, (…) hvis
    vedkommende deltager i ledelsen af eller i øvrigt har en nær tilknytning til et selskab, en forening
    eller en anden privat juridisk person, der har en særlig interesse i sagens udfald, (..) Stk. 3. Den, der
    er inhabil i forhold til en sag, må ikke træffe afgørelse, deltage i afgørelsen eller i øvrigt medvirke
    ved behandlingen af den pågældende sag.”
    Undertegnede mener klart, at der foreligger juridisk modstand, når Novo Nordisk Fonden og
    Regionen indgår en aftale, som er inhabil grundet Novo Nordisk Fondens standardkrav som er
    beskrevet i følgende kontrakt.11 Ledelsen i Region Hovedstaden har indgået en aftale, som har
    nær tilknytning til Novo Nordisk A/S, fordi Novo Nordisk Fonden ejer Novo Nordisk A/S,
    som kan have en særlig interesse i diabetes patienters behandling, hvilket er modstridende i
    forhold til forvaltningsretten. Der foreligger i øvrigt omstændigheder som er egnede til at
    vække tvivl om Region Hovedstadens upartiskhed.
    4) Etiske lægelige hensyn: Hvorledes er det etiske hensyn og lægens uafhængighed, jf.
    Lægeforeningens etiske regler § 1 stk. 2-3, taget til følge i samarbejdsaftalen mellem Novo
    Nordisk Fonden og Region H? Hvorledes mener Regiongen, at SDCC vil kunne sikre en
    lægelig uafhængighed når de etiske regler nærmere beskrevet i § 7 Stk. 1 lyder på, at en
    læge skal være uafhængig af bindinger til industrien, og det faktum, at en læge skal i sit
    virke sikre sig uafhængighed af uvedkommende interesser, der vil kunne påvirke lægens
    bedømmelser og handlinger?
    5) Regionen og de etiske hensyn: Kristian Johnsen skriver i sit svar, at ”Steno Diabetes Center
    Copenhagen er indgået i overensstemmelse med lovgivningens regler. Det er derfor også
    administrationens opfattelse, at der ikke er uoverensstemmelse med Lægeforeningens
    etiske regler, men foreningens regelsæt er som sådan ikke bindende for regionen, men et
    10 https://www.udbud.dk
    11 http://novonordiskfonden.dk/sites/default/files/drejebog_for_etablering_af_sdcc.docx_.pdf
    4
    anliggende mellem foreningen og dens medlemmer”12. Vil det sige, at Region H gerne vil
    fravige fra de etiske regler, og kaste dem over på lægerne, som er bundet op på
    kontrakten? Hvorledes mener Regionen at det er forsvarligt at have læger ansat hvor de
    etiske regler kun gælder mellem læger og lægeforeningen, men ikke mellem Regionen og
    lægerne? Regionen ansætter læger. Mener Regionen, at de kan lukke det blinde øje til de
    etiske regler, og lade ansvaret hvile på de ansatte læger i stedet? Der er mangel på etik,
    som hele kontrakten er et udtryk for.
    6) Krav om patienttal: Det fremgår af drejebogen at der er et krav om antal af syge patienter,
    forud for aftalen:
    "Regionen skal i forbindelse med fremtidige hospitalsplaner overveje muligheden for at udvide
    SDCC’s patientgrundlag yderligere i forhold til det forudsatte patientunderlag på minimum 11.-
    13.000 patienter i løbet af de første 6 måneder fra ibrugtagning af SDCC Bygningen."13
    Ovenstående citat indikerer, at NNF vil have så mange syge som muligt, hvis bevillingen og
    forskningen skal støttes økonomisk af fonden. Novo Nordisk Fonden argumenterer for, at der:
    opnås ’”et tilstrækkeligt volumen til at kunne anvende de bedste behandlingsmetoder
    omkostningseffektivt samt et kritisk patientvolumen i forskningen”14,
    men her er der tale om krav og et mål for forudsætningen for etablering af dette center, som
    Regionen skriver under på. Undertegnede undrer sig over, hvorfor Novo Nordisk Fonden har brug
    for så mange patienter i projektet, når andre virksomheder har kunnet klare sig med betydeligt
    færre patienter. Det tyder på, at formålet ikke er videnskab, men marketing som er pakket ind i
    forskning. Tre medicinalvirksomheder har siden 2005 tilsammen rekrutteret 400.000
    diabetespatienter til postmarketingstudier af insulinanaloger på verdensplan.15 Novo Nordisk A/S
    stod for at rekruttere 360.000 ud af 400.000. De to andre virksomheder har i deres
    postmarketingstudier nøjedes med at involvere i størrelsesorden 10.000 -20.000 patienter, hvilket
    er betydeligt mindre end hvad Novo Nordisk A/S har rekrutteret på verdensplan.16 Novo Nordisk
    A/S er ejet af Novo Nordisk Fonden, og Regionen kan med den begrundelse ikke bruge NFF som
    argument for, at det ikke er Novo Nordisk A/S som står for retningslinjerne i kontraktaftalen
    mellem Region Hovedstaden og NFF. Hvordan forklarer regionen at man skal levere op
    til minimum 11 - 13.000 patienter til hospitalet, hvis forudsætningen for aftalen er at der ikke må
    være fortjeneste tilknyttet til hospitalet og hvorledes mener Regionen at forudsætningen ikke kan
    sidestilles med ”et krav”? Kristian Johnsen daterer d. 19. december 2016 i et brev, at Regionen
    ikke kan indgå samarbejder som har til formål at opnå fortjeneste, jf. jf. Bekendtgørelse om
    12 Brev fra Kristian Johnsen, dateret d. 19. december 2016 (svar på Emil Biers spørgsmål)
    13 Drejebogen s. 10
    14 Drejebogen s. 10
    15 https://clinicaltrials.gov
    16 http://videnskab.dk/kultur-samfund/professorer-novo-nordisk-pakker-markedsforing-ind-som-forskning
    5
    regionsrådenes levering af sygehusydelser m.v. til og samarbejde med offentlige myndigheder og
    private virksomheder, § 11, stk. 1, som har følgende ordlyd:
    ”Regionsrådet kan ikke indgå i samarbejder, som har til formål at opnå fortjeneste.”
    Det kan være bekymrende, at Novo Nordisk Fonden stiller krav til mindst 13.000 patienter, som
    skal behandles med insulin og de standardbehandlinger som er foreskrevet i drejebogen. Regionen
    bedes venligst tage stilling til, hvordan dette ikke indikerer til formål at opnå fortjeneste.
    7) Krav om samtykke: Regionen bedes venligst dokumentere, at der kræves samtykke fra alle
    patienter i forhold til at deltage i forskningen.
    8) Interessekrav: Det fremgår af drejebogen i afsnittet vedrørende Ejer og bevillingsgiver
    at, ”regionsrådets og NNF’s interesser og samarbejde skal sikres og understøttes”.17
    Hvordan forklarer Regionen, at bevillingsgivers krav ikke strider imod Regionens
    uafhængighed, når NNF kræver at deres interesser som bevillingsgiver imødekommes?
    Hvorledes mener Regionen, at kontrakten mellem NNF og Regionen ikke stavnsbinder
    lægen til de standardbehandlinger og krav, som fremgår af drejebogen?
    9) Fravigelse: Region H’s koncerndirektion og NNF’s direktion/Steno Grants30 skal godkende
    bestyrelsens indstilling, af forskellige tiltag. Følgende fravigelseskrav fremgår af
    drejebogen:
    ”Ved fravigelser i forhold til bevillingsskrivelsen skal bestyrelsen straks igangsætte tiltag til at sikre
    overholdelse”.18
    Hvordan forklarer Regionen, at der forekommer uafhængighed, når der blandt andet foreligger
    økonomiske konsekvenser for fravigelser, i forhold til de forskellige bemærkninger mht. krav, som
    NNF har påkrævet?
    10) Betingelser og binding for bevillingen: Det fremgår i drejebogen, at NFF kræver en klar
    binding:
    17 Drejebogen s. 75
    18 Drejebogen s. 77
    6
    ”Bevillingen er til enhver tid understøttet af en bindende bevillingsskrivelse, der indeholder
    betingelser for SDCC’s løbende brug af bevillingen. Dette inkluderer overordnede succeskriterier
    for bevillingsperioden samt væsentlige økonomiske og strategiske retningslinjer (fx fokus for
    kerneaktiviteterne og samarbejdsaftalerne) for centret beskrevet i den langsigtede strategi for
    centret.”19
    Hvorledes mener Regionen, at det har været forsvarligt at underskrive en bindende kontrakt,
    uden grundigt udvalgsarbejde forud kontrakten og samarbejdet? Kristian Johnson daterer d.
    19. december 2016,
    ”at fonden ikke har instruktionsbeføjelser over for DSDCC’s centerdirektør eller ansatte”.
    Hvorledes mener Regionen, at de ansatte ikke er bundet af NFFs beføjelser, når kontrakten er
    bindende for alle ansatte i Regionen? Undertegnede mener at dette er selvmodsigende.
    Således at den fikserede behandlingsvejledning som man har underskrevet, ikke på nogen
    måde udtryk for den frie dispositionsret som de ansatte har, på det nye center. Tværtimod er
    de bundet op på behandlingsvejledninger der til dels er produceret af Novo Nordisk A/S.
    11) Retningslinjer: Regionen og NFF påstår at der er ikke skønnes retningslinjer og krav til
    Regionen og de ansatte, men Kristian Johnsen bekræfter denne selvmodsigelse: ”som ved
    andre fondsdonationer er der fra fondens side stillet vilkår om, hvad donationen kan
    anvendes til og regionen vil derfor være forpligtet til at indhente fondens samtykke til en
    ændret anvendelse af midlerne ud over de generelle rammer, der er aftalt.”20 Regionen
    bedes venligst dokumentere, at dette ikke er en selvmodsigelse.
    12) Standardbehandling og finansiering: Kristian Johnsen skriver: ”Region Hovedstaden
    finansierer den standardbehandling, som regionen er forpligtet til at yde patienter med
    diabetes på regionens hospitaler, mens Novo Nordisk Fonden yder tilskud til finansiering af
    omkostninger til supplerende behandlingstilbud, klinisk forskning, sundhedsfremme og
    uddannelse, men aktiviteterne foregår på regionerne ansvar og i henhold til regionens
    retningslinjer og beslutninger.”21
    Regionen bedes venligst dokumentere, at de er forpligtet til at finansiere den
    standardbehandling som Kristian Johnsen påstår.
    19 Drejebogen s. 76
    20 Brev fra Kristian Johnsen, dateret d. 19. december 2016 (svar på Emil Biers spørgsmål)
    21 Brev fra Kristian Johnsen, dateret d. 19. december 2016 (svar på Emil Biers spørgsmål)
    7
    13) Finansieringer i uetiske industrier: Det fremgår af notatet fra Regionsmødet, at
    investering i erhvervsobligationer, uanset afkastets størrelse ikke må ske på bekostning af
    den etiske ansvarlighed, og må ikke være i strid med FN-konventioner. Der understreges,
    at Regionen kun indgår aftaler med kapitalforvaltere der har tiltrådt FN’s principper for
    ansvarlige investeringer. På trods af dette, bekræfter Regionen, at:
    ”der må accepteres op til 5 pct. forstået således, at op til 5 pct. af en given
    virksomhedsomsætning kan stamme fra de uønskede segmenter, herunder tobak, våben,
    spil, alkohol og voksenunderholdningsindustrien. Den halvårlige screening sikrer en
    vedvarende overvågning af overholdelse af Region Hovedstadens finansielle
    retningslinjer.”22
    Regionen vælger at undlade investeringer fra fossile brændstoffer, da dette er et frivilligt
    og klart ønske fra Regionen. Hvorledes forklarer Regionen, at det er mindre forsvarligt at
    tillade investeringer fra ovennævnte industrier (de undlader kun fossile brændstoffer), og
    hvorledes forklarer Regionen, at det er forsvarligt på trods af maksimums krav iht. FNkonventioner,
    at få økonomisk vederlag fra industrier som bidrager til livsfarlige
    sygdomme, krig og afhængighed? Hvorledes mener regionen, at borgere og patienter i
    Danmark er klar over at Regionen tillader 5% af investeringerne fra ovennævnte
    industrier? Hvorledes mener Regionen at dette er et optimalt forslag til etiske
    retningslinjer? Regionen bør ligeledes dokumentere for, at det er tilladt med det faktum at
    5% af investeringer må stamme fra ovennævnte industrier, i forhold til FN’s retningslinjer
    for menneskerettigheder og erhvervsliv (UN Guiding Principles on Business and Human
    Rights), Principles for Responsible Investment (PRI) og andre FN-konventioner.
    14) Formanden for Regionen udtaler:23
    ”(..) det handler om etablere et Steno Diabetes center Copenhagen, som er ejet af Region
    Hovedstaden, og medarbejderne er således overgået fra det gamle Steno diabetes center, som
    før var ejet af Novo Nordisk aktieselskab, til at Novo Nordisk i dag ikke har noget som helst at
    gøre med medarbejderne i forhold til det nye center, og det anser jeg som en klar forbedring at
    medarbejderne er en del af region hovedstaden og er kollegaer med alle de andre ansatte i
    region hovedstaden fremadrettet. Det betyder også at det er regionen der træffer beslutninger
    og har ansvaret. Novo Nordisk Aktieselskabs involvering i diabetes behandling er dermed
    trukket væk, og den aftale vi har indgået er en aftale med Novo Nordisk Fonden, som er en
    fond der støtter lægelig forskning indenfor diabetes og de har lovet at komme med nogle
    penge, men det betyder ikke at det er deres forskning vi skal støtte, tværtimod kun en
    repræsentant i et rådgivende udvalg..(..) DSAM er et selskab for almen medicin, som består af
    fx læger indenfor det almenmedicinske område, og det er dem der har lavet en lang række
    22 Regionens møde d. 17. Maj 2016, mødenotat s. 27
    23 http://play.tv2bornholm.dk/?area=searchTV&serienavn=Møde+i+Region+Hovedstaden&ID=272793
    8
    retningslinjer for behandling af diabetes, og dem har vi forpligtet os til at følge, ligesom andre
    regioner har gjort, så det er der intet nyt i”.
    Hvorledes kan det være at regionsformanden siger at det er regionen der har ansvaret, når det
    reelle ansvar ligger i kontrakten hvor regionen er bundet op på noget som lægger ansvaret i en
    kontrakt der skal overholdes. Ansvaret ligger således ikke i regionen men i en kontrakt alle skal
    følge. Regionen bedes venligst dokumentere, at dette ikke er tilfældet.
    15) Bestyrelse: SCDD’s bestyrelse består blandt andet af Jannik Hilsted, som er fra Novo
    Nordisk Fonden. Hvorledes mener Regionen, at det er passende at en person fra NNF
    tiltræder bestyrelsen? Hvorledes mener Regionen, at det ikke strider imod kravet om
    objektivitet og hvorledes mener Regionen at der ikke tale om en inhabilitet, jf.
    Forvaltningslovens § 3?24
    16) Lægeforeningens deltagelse: Lægeforeningen er ikke blevet hørt om det igangværende
    arbejde mellem Regionen og Novo Nordisk Fonden, hvilket Lægeforeningen ellers ofte
    bliver i forbindelse med lovgivning eller større ændringer på sundhedsområdet. Hvorledes
    mener Regionen, at der er blevet taget hensyn til Lægeforeningens respektive arbejde,
    herunder inddragelse af fagpersoner fra Lægeforeningen?
    17) Grundigt udvalgsarbejde: Hvorledes mener Regionen, at det er passende, at Regionen har
    valgt at få en aftale med så hurtig tiltrædelseskraft, uden et større grundigt
    udvalgsarbejde, samarbejde med uafhængige eksperter, og omfattende begrundelser for
    centraliseringerne?
    11) Offentlig debat: Formanden, Andreas Rudkjøbing fra Lægeforeningen siger, at er et stort
    problem, at regionerne uden nogen større offentlig debat med private fondsmidler er i
    gang med at lave skelsættende ændringer af diabetesbehandlingen i Danmark, og at
    forskningen er positiv men at man ikke bør aflyse de fornuftige mekanismer og processer,
    vi normalt har, når vi planlægger og prioriterer i sundhedsvæsnet. Andres Rudkjøbing
    efterlyser endvidere en brede offentlig debat:
    ”Både i forhold til aftalen i Region Hovedstaden og de kommende centre i de andre
    regioner har der været meget lidt offentlig inddragelse eller debat. Især når man tager i
    betragtning, at beslutningerne vil få stor betydning for patienter, personale og indretningen
    af det øvrige sygehusvæsen” 25
    24 https://www.steno.dk/da/om-steno/Om-Steno/Bestyrelsen
    25 http://www.altinget.dk/sundhed/artikel/laeger-og-eksperter-opfordrer-til-debat-om-novo-milliarder
    9
    Hvorledes mener Regionen, at de har været med til at bidrage til en offentlig debat før,
    under og efter kontraktaftalen, og hvorledes mener Regionen, at der er blevet taget
    hensyn til demokratiske krav om deltagelse i en debat fra borgere i landet? Regionen bedes
    venligst dokumentere den demokratiske debat med patientinddragelse, og
    lægeinddragelse inden underskrivelse af kontraktaftalen, samt hvilke uafhængige
    ekspertgrupper der har vurderet den lægelige værdi.
    12) Kost og forskning: Så vidt det fremgår i drejebogen i forhold til forskningsmæssige tiltag
    nævnes kost ikke med ét eneste ord, da man ved fra international forskning, at kost kan
    behandle diabetes patienter så de bliver medicinfri, fx Anderson, kan man undre sig over
    den systematiske mangel på forståelse for at patienter ikke får tilbudt forskningsmæssige
    ressourcer inden for kostområdet og kan regulere deres blodsukker langt bedre. DR har
    yderligere fremvist dokumentaren U-turn, hvor man har bevist at kost kan være med til at
    gøre diabetes-patienter medicinfri. Man kan undre sig over at NNF og Region H
    underskriver en kontrakt, hvor kost ikke indgår som en eneste forskningsparameter, og
    med den uafhængighed som regionen påstår, synes ikke at være tilfældet med den total
    ensidighed inden for kostområdet. Undertegnede mener, at unddragelse af kostvejledning
    med et højt fiberindhold, som oftest medfører insulinfri patienter for diabetes 2-patienter.
    Undertegnede mener at det er i strid med loven.
    Hvordan forklarer Region Hovedstaden at kost ikke indgår i kontrakten, og mener Regionen
    at det er et område som man bør undlade, når det drejer sig om syge og udsatte borgere?
    13) DSAM: I den officielle danske diabetesvejledning anbefaler man ikke at bruge den billige
    humane insulin, selv om den for langt de fleste patienter med type 2-diabetes er lige så
    god som den dyre, analoge insulin. Ni ud af de 14 læger bag vejledningen har økonomisk
    tilknytning til Novo Nordisk, som tjener penge på de dyre insulinanaloger. I Tyskland og
    Sverige står der i de officielle anbefalinger, at man skal indlede behandlingen af type 2-
    dianetes med de billige insulintyper.26 Hvorledes mener Regionen, at det er forsvarligt ikke
    at stille sig kritisk i forhold til den anbefalede diabetesvejledning, til trods for at andre
    nabolande bruger andre anbefalinger?
    14) International viden: DSAM har udstedt en vejledning til diabetes type-2 patienter.27
    Behandlingsvejledningen er i strid med international viden på diabetes område, i det
    DSAMs vejledning ligestiller sukker, kulhydrater og fibre: ”Det er primært den samlede
    mængde kulhydrat og i mindre grad typen af kulhydrat (sukker, stivelse og fibre), der er
    afgørende for glukose- og insulinresponset efter et måltid.”28 Der bedes dokumentere for,
    at sukker, kulhydrater og fibre er det samme.
    26 https://www.information.dk/indland/2012/10/dansk-diabetesvejledning-lavet-laeger-tilknytning-novo-nordisk
    https://www.dr.dk/nyheder/indland/laeger-med-aktier-i-novo-nordisk-staar-bag-diabetes-vejledning
    27 http://vejledninger.dsam.dk/type2/?mode=visKapitel&cid=544
    28 http://vejledninger.dsam.dk/type2/?mode=visKapitel&cid=544 pkt. A under “kost”
    10
    15) International evidens: DSAM påstår at ”der ikke er evidens for, at patienter med diabetes
    type-2 bør spise flere fibre end personer uden diabetes.”29 Undertegnede dokumenterer, at
    der netop findes international evidens, herunder anerkendte Dr. James Andersons forsøg
    med diabates patienter, og forskere ved Pritikin Center.30 I henhold til Diabetes type 2-
    patienter, har studier fra Harvard påvist, at man i fremtiden måske kan kurere diabetes
    type 2-patienter med stamceller. Der blev talt om gennembrud og en mulig kur mod type
    1-diabetes, da Harvard-forskeren Doug Melton for kort tid siden fremlagde nye resultater i
    det videnskabelige tidsskrift Cell. Melton og hans kolleger havde kureret laboratoriemus
    for diabetes med stamceller, der ”modnes” til de insulinproducerende betaceller, som
    diabetespatienter mangler.31 Undertegnede mener klart, at man burde bidrage til den
    forskning der er allerede er i gang på et internationalt plan.
    Der bedes dokumenteres for, at Dr. James Anderssons forsøg og Pritikin Centers forsøg ikke
    forekommer anerkendelsesværdigt og relevant at inddrage i forskning, på trods af at man i
    drejebogen vil sikre det højst mulige niveau af forskning på både nationalt og internationalt plan:
    ”Centret vil lade sig inspirere af globalt førende diabetescentre og danne grundlag for tætte
    samarbejder bredt med forskningsmiljøer både internt i regionen, nationalt og internationalt.”32
    16) Diabetesudvalg: Hvorledes overholder Regionen forvaltningslovens regler om habilitet når
    ca. 7 ud af 16 medlemmer af regionens diabetesudvalg har tilknytning til
    insulinproducerende industrier? Hvis diabetesudvalget har indstillet til regionsrådet at
    aftalen bør underskrives, hvorledes er aftalen da lovlig? Regionen bedes redegøre for
    diabetesudvalgets arbejde i forbindelse med aftale mellem Regionen og Novo Nordisk
    Fonden. Regionen bedes venligst tilsende mødereferater fra udvalgets arbejde.33
    17) Afvisning: Desuden kan det undre at man vil have den højst videnskabelige standard, i det
    Steno Hospital ved Borch Johnsen og Svend Hartling, to gange har afvist Emil Biers forslag
    om at lave forsøg med kost og insulinbehandlede patienter. Undertegnede mener, at er en
    falliterklæring for den videnskabelige standard, som altid bør prioriteres.
    18) Lovmæssigt grundlag for benyttelse af Steno Diabetes Center: Sundhedslovens § 79, stk. 2
    har følgende ordlyd:
    29 http://vejledninger.dsam.dk/type2/?mode=visKapitel&cid=544 pkt. A under “fibre”
    30 Anderson JW, Chen WL, and Sieling B. "Hypolipidemic effects of high-carbohydrate, high-fiber diets." Metabolism29
    (1980): 551-558.
    American Diabetes Association. "Type 2 diabetes in children and adolescents." Diabetes Care 23 (2002): 381-389.
    31 http://www.diabetes.dk/aktuelt/nyheder/nyhedsarkiv/2014/forsker-stamceller-er-bedste-bud-paadiabeteskur.
    aspx
    http://www.independent.co.uk/life-style/health-and-families/health-news/diabetes-cure-could-be-step-closerscientists-
    say-a6833836.html
    32 Drejebogen, s. 6
    33 https://www.regionh.dk/til-fagfolk/Sundhed/Sundhedsfaglige-raad-og-komiteer/Sider/diabetesudvalgetsundhedsfagligt-
    raad.aspx
    11
    ”Regionsrådet yder endvidere sygehusbehandling til personer, der har bopæl i regionen, ved
    følgende private specialsygehuse m.fl.: Sankt Lukas Hospice, Diakonissestiftelsens Hospice, Sct.
    Maria Hospice, rehabiliteringscentrene for traumatiserede flygtninge OASIS, RCT i København
    og RCT-Jylland, Epilepsihospitalet i Dianalund, Sclerosecenter Haslev, Sclerosecenter Ry, PTU's
    RehabiliteringsCenter, Center for sundhed og træning i Middelfart, Center for sundhed og
    træning i Århus, Center for sundhed og træning i Skælskør, RehabiliteringsCenter for
    Muskelsvind, Vejlefjord og Center for Hjerneskade”.
    Regionen bedes venligst dokumentere at SDCC er omfattet er denne lov.
    19) Aktindsigt: Undertegnede ønsker aktindsigt i samarbejdet og al korrespondance mellem
    Region H og de jurister (advokatfirmaer mf.) som har været indblandet i denne sag, jf.
    Offentlighedslovens § 7.
    20) Godkendelse fra Ministeren: Undertegnede ønsker dokumentation for, at aftalen mellem
    Regionen og Novo Nordisk Fonden er godkendt af Sundhedsministeren, jf. Bekendtgørelse
    om regionsrådenes levering af sygehusydelser m.v. til og samarbejde med offentlige
    myndigheder og private virksomheder, § 11, stk. 3.
    Undertegnede påstår at der på baggrund af de ovennævnte og udvalgte dele fra bilagene,
    forekommer betydelige indskrænkninger. Der foreligger en klar og tydelig fortolkning af
    udpluk fra bilagene, som Sundhedsministeren bør undersøge.
    21) Tilsyn: Hvis Statsforvaltningen træffer afgørelse om et tilsyn og en udtalelse, og finder
    Statsforvaltningen kontrakten i strid med de nationale love, og hvis Regionen ikke trækker
    aftalen tilbage, kan der sigtes for lovovertrædelse af Straffelovens § 146 som har følgende
    ordlyd:
    ”Begår nogen, der har domsmyndighed, eller hvem der tilkommer offentlig myndighed til at
    træffe afgørelse i retsforhold, der vedrører private, uretfærdighed ved sagens afgørelse eller
    behandling, straffes han med fængsel indtil 6 år. Stk. 2. Begås handlingen med forsæt til
    velfærdsfortabelse for nogen, er straffen fængsel indtil 16 år.”
    22) Afslutningsvis mener undertegnede, at denne gennemgang som på ingen måder er
    fuldstændig, giver en ide om at aftalen mellem Novo Nordisk Fonden og Regionen hverken
    er troværdig, lovlig eller helbredsfremmende eller til gavn for det demokratiske, danske
    samfund. Det er en trussel mod diabetespatienter i mange år. Aftalen vil være risikofyldt
    for diabetespatienter, og det er ikke gavnligt at gamble med både liv og jura, når vi som
    samfund har til opgave at rette os efter loven, og skabe de mest trygge rammer for syge
    patienter, som overhovedet muligt. På den baggrund mener undertegnede at
    Statsforvaltningen har pligt til at gribe ind i dette sagskompleks som undertegnede ikke kan
    varetage ene og alene. Undertegnede mener at det påhviler Statsforvaltningen at
    12
    gennemgå sagskomplekset i en helhed, og supplere denne indledningsskrivelse om aftalen
    mellem Regionen og Novo Nordisk Fonden.
    Der ønskes en samlet skriftlig besvarelse for ovennævnte spørgsmål til det næste
    Regionsrådsmøde. Undertegnede ønsker en bekræftelse på at det bliver omdelt til alle
    Regionrådets medlemmer, samt datoangivelse.
    Hvis der ønskes yderligere uddybninger eller dokumentation, bedes I venligst kontakte
    undertegnede på nedenstående oplysninger, på forhånd tak.
    Med venlig hilsen
    Negin Bazrafkan
    Eskildsgade 4, 1.sal, dør 3
    1657 København V
    Tlf: 42 83 03 04
    Email: shirazin@hotmail.com
    Og
    Emil Bier
    Randersgade 63
    2100 København Ø
    Tlf: 28 39 08 91
    Email: emilbier@gmail.com

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også