Ambitioner for fremtidens dagtilbud

21/05/2012 14:41

Ministeriet for Børn og Undervisning

Task Force om Fremtidens Dagtilbud fremlægger fire centrale pejlemærker, som har betydning for arbejdet med læring og inklusion i dagtilbuddene. Task Force om Fremtidens Dagtilbud har siden april 2011 indsamlet eksempler på, hvordan dagtilbuddene arbejder med børns læring og inklusion.

LIGE NU LÆSER ANDRE OGSÅ

Task forcen har besøgt 11 forskellige dagtilbud rundt om i Danmark, gennemgået forskning og undersøgelser samt inddraget aktørerne på dagtilbudsområdet. På den baggrund offentliggør task forcen i dag deres afrapportering, som indeholder fire centrale pejlemærker, der er vigtige for, at børn i dagtilbud lærer og ikke ekskluderes fra fællesskaber:

  • En reflekteret og tilrettelagt pædagogisk praksis med fokus på læring og inklusion
  • Målrettet forældresamarbejde
  • En stærk evalueringskultur med fokus på kvalitetsudvikling
  • Professionelt og tydeligt lederskab på alle niveauer.

Hent rapporterne her

”Task forcen giver nogle vigtige pejlemærker for, hvordan vi kan styrke udviklingen af vores dagtilbud i forhold til læring og inklusion. Den pædagogiske praksis skal bygge på refleksion, viden og tilrettelæggelse. Og forældresamarbejde skal målrettes. Forældre kan for eksempel godt i langt højere grad inddrages i læringsarbejdet og bidrage til øget inklusion. Vi skal have høje ambitioner for udvikling af området. Og det er et fælles ansvar for både kommuner, forældre, politikere - og minister!” udtaler børne- og undervisningsminister Christine Antorini.

Task forcens pejlemærker vil blandt andet danne grundlag sammen med andre indspil og undersøgelser for et større udviklingsprogram på dagtilbudsområdet, som børne- og undervisningsminister Christine Antorini igangsætter i efteråret. På konferencen i dag og fremadrettet vil aktørerne på dagtilbudsområdet få mulighed for at komme med input til udviklingsprogrammet.
 

Mest Læste

Annonce