Task forcen har besøgt 11 forskellige dagtilbud rundt om i Danmark, gennemgået forskning og undersøgelser samt inddraget aktørerne på dagtilbudsområdet. På den baggrund offentliggør task forcen i dag deres afrapportering, som indeholder fire centrale pejlemærker, der er vigtige for, at børn i dagtilbud lærer og ikke ekskluderes fra fællesskaber:
- En reflekteret og tilrettelagt pædagogisk praksis med fokus på læring og inklusion
- Målrettet forældresamarbejde
- En stærk evalueringskultur med fokus på kvalitetsudvikling
- Professionelt og tydeligt lederskab på alle niveauer.
”Task forcen giver nogle vigtige pejlemærker for, hvordan vi kan styrke udviklingen af vores dagtilbud i forhold til læring og inklusion. Den pædagogiske praksis skal bygge på refleksion, viden og tilrettelæggelse. Og forældresamarbejde skal målrettes. Forældre kan for eksempel godt i langt højere grad inddrages i læringsarbejdet og bidrage til øget inklusion. Vi skal have høje ambitioner for udvikling af området. Og det er et fælles ansvar for både kommuner, forældre, politikere - og minister!” udtaler børne- og undervisningsminister Christine Antorini.
Task forcens pejlemærker vil blandt andet danne grundlag sammen med andre indspil og undersøgelser for et større udviklingsprogram på dagtilbudsområdet, som børne- og undervisningsminister Christine Antorini igangsætter i efteråret. På konferencen i dag og fremadrettet vil aktørerne på dagtilbudsområdet få mulighed for at komme med input til udviklingsprogrammet.