Jakob Høyer ny kommunikationsdirektør i DSB

28/10/2010 16:02

Nick Allentoft

Jakob Høyer, tidligere chefredaktør for MetroXpress, tiltræder som ny kommunikationsdirektør i DSB den 1. november

Den 39-årige journalistuddannede Jakob Høyer bliver ny kommunikationsdirektør i DSB og får dermed det overordnede ansvar for kommunikationen i Danmarks største transport- og servicevirksomhed med godt 9.000 medarbejdere og ca. 195 millioner solgte togrejser om året.

I DSB afløser Jakob Høyer kommunikationschef gennem 12 år, Anna Vinding. Hun fortsætter med at være tilknyttet DSB som chefkonsulent på deltid og skal med reference til DSB’s administrerende direktør rådgive koncernledelsen i kommunikationsspørgsmål.

DSB’s administrerende direktør, Søren Eriksen, ser frem til samarbejdet med Jakob Høyer:

”Jeg er glad for at få en så kompetent og handlekraftig person med om bord i ledelsen af DSB. Jeg er sikker på, at DSB vil få stor gavn af Jakob Høyers indgående kendskab til både medier og kommerciel og international forretning..”
Jakob Høyer har de seneste knap fire år beklædt jobbet som chefredaktør hos MetroXpress A/S, hvor han først og fremmest har haft ansvar for gratisavisen MetroXpress, men i det sidste halve år også for gratisavisen 24 timer.
Som nyuddannet journalist blev Jakob Høyer først kulturreporter på Det Fri Aktuelt og har siden været kulturreporter og redaktionsleder på Jyllands-Posten, særlig rådgiver for daværende kulturminister Brian Mikkelsen samt kulturredaktør på Berlingske Tidende.

Bred vifte af erfaringer
Fra sin tidligere karriere har Jakob Høyer erfaring med såvel strategi og branding og med, hvordan medierne fungerer. Og han glæder sig til at få lov til at bruge sine erfaringer i en helt ny verden.

”Jeg får brug for hele paletten af erfaringer. Som chefredaktør for MetroXpress og 24 timer, som hver dag udkommer i ca. 250.000 eksemplarer og har op mod 800.000 daglige læsere, er jeg blandt andet vant til at kommunikere bredt. Og med et konstant mediepres og en hel befolkning, som alle har en holdning til DSB, bliver der i høj grad også brug for at kommunikere bredt i mit nye job,” forudser Jakob Høyer.

Den nye kommunikationsdirektør vil i første omgang koncentrere sig om at lære DSB at kende, men han ved dog allerede, at virksomheden har udviklet sig kolossalt i de seneste 10 års tid, hvad angår kommunikation og pressehåndtering.
”DSB er i gang med en kæmpe forandring fra transportselskab til moderne servicevirksomhed. Kommunikation er en slags rygsøjle i den forandringsproces, og det bliver spændende at være med til i endnu højere grad at fortælle omverdenen og medarbejderne, hvad det er, DSB kan og vil,” siger Jakob Høyer.

En handlingens mand
Som chef lægger Jakob Høyer stor vægt på, at det skal være sjovt og spændende at gå på arbejde – for alle medarbejdere. En god stemning på arbejdspladsen har høj prioritet, og han arbejder målrettet på at få andres ideer til at blomstre.
Og så er Jakob Høyer udpræget en handlingens mand. Beslutninger skal træffes for at blive sat i værk, eksempelvis som da han lancerede nyt layout og gennemførte markante ændringer på MetroXpress og omlagde Berlingske Tidendes Magasin-sektion til tabloid format. På MetroXpress har han blandt andet stået bag store organisationsændringer og skærpet profilerne på såvel MetroXpress som 24 timer.

Privat bor Jakob Høyer i lejlighed i København K sammen med sin kone, som er kommunikationsrådgiver og journalist, og en søn på 12 år, mens datteren på 19 år er flyttet hjemmefra.

Når Jakob Høyer ikke er på arbejde, er han både en flittig kulturforbruger og en ivrig sportsudøver. Blandt de foretrukne sportsgrene er squash, fodbold, løb, badminton og kajakroning. Også sommerhuset i Nordsjælland er på listen over de vigtigste fritidsinteresser.

Mest Læste

Annonce