Nu går Lolland Kommune på Facebook

Fra 6. januar får Lollands borgere en ny mulighed for at følge med i kommunens arbejde. Den dag lancerer kommunen nemlig sin egen facebookside.

”Det bliver spændende,” siger borgmester Holger Schou Rasmussen, der selv har en profil på Facebook. ”Det var en politisk beslutning at gå på Facebook, og det er helt i tråd med mine ønsker om mere dialog og mere borgerinddragelse. Det handler om, at vi som kommune skal kommunikere med borgerne, dér hvor de er. Og det er i stigende grad på de digitale medier.”

Mere end 3 mio. danskere har en Facebookprofil, og de er på mere end en time om ugen i gennemsnit. Det er uden sammenligning det største sociale medie, og det, der startede som et mødested for unge studerende, er i dag blevet en folkebevægelse. Der er f.eks. flere hundrede tusind brugere over 55.

Mandag den 6. januar kl. 10 bliver der trykket på knappen. Pressen er inviteret til at være med på borgmesterkontoret, når siden går i luften, og Holger Schou Rasmussen prøver at blive den første til at ’like’ siden.

”Jeg håber, at mange har lyst til at ’like’ siden, uanset om de vil deltage i debatten eller bare følge med i kommunens arbejde,” siger Holger Schou Rasmussen. ”Jeg tror, at de vil blive overrasket over, hvor mange initiativer kommunen støtter eller selv sætter gang i for at skabe et bedre lokalsamfund på Lolland.”

Siden kommer primært til at henvende sig til kommunens egne borgere, men alle med interesse i kommunens udvikling er velkomne til at læse med.

Et vigtigt punkt på siden bliver aktuel information til borgerne. Det kan være alt lige fra åbningstider, annoncering af arrangementer til meddelelser om vejarbejde og meget andet. Udgangspunktet er et ønske om at hjælpe borgerne til hurtigt at finde de oplysninger, de har brug for og samtidig gøre opmærksom på kommunens mange tilbud.

”Samtidig sætter vi ekstra fokus på kommunen som et politisk fællesskab,” forklarer Holger Schou Rasmussen. ”Vi er alle sammen i kontakt med kommunen til hverdag, selvom vi ikke lige tænker over det. Derfor vil vi gerne fortælle om byrådets arbejde og om den service kommunens medarbejdere leverer hver dag.”

Facebook-siden er et pilotprojekt, der foreløbig kører et år med en midtvejsevaluering til sommer.

Besøg Lolland Kommune på Facebook 

 

Emneord: Lolland Kommune, Facebook, Sociale medier, Holger Schou Rasmussen, Debat, Borgerservice
Lolland Kommune på DenOffentlige.dk Lolland Kommune
Aktivitet: Artikler: 28 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også