Nu kan borgerne bestille pas hjemmefra - og få en reminder inden det udløber

Ny løsning letter panikken, når dit pas udløber. Aalborg er først i landet med en reminder, og så kan du starte fornyelsen af passet hjemmefra.

Undgå at stå i kø i Borgerservice. Aalborg Kommunes borgerservice har haft stor succes med tidsbestilling af pas. Som noget helt nyt kan borgerne nu også bestille og betale et nyt pas hjemmefra. 
 
”Det er et nyt tilbud, som borgerne har taget i brug fra dag 1. Op mod 25% af vore betalinger er gennemført via selvbetjeningsløsningen. Når man indleder pasbestillingen hjemmefra bliver man automatisk guidet over til tidsbestilling og den digitale samtykkeerklæring, som begge forældre skal underskrive til bestilling af pas til børn. Så selvom der endnu er et stykke til en 100% digital løsning på pas, så er vi nået rigtig langt, ” siger Borgerservicechef Dorthe Jespersgaard.

Det er især i maj, juni og juli borgerne kommer for at få fornyet deres pas, så de kan komme på sommerferie, og i disse måneder har der været rigtigt gode erfaringer med tidsbestilling af pas. Godt 37% af borgerne til pasbestilling i de tre måneder havde benyttet sig af tidsbestillingen. Det vil sige mere end 3.600 ekspeditioner skete på baggrund af tidsbestilling. Også ældre medborgere, som skal i Borgerservice for at forny kørekort er glade for løsningen. Her er det knap 25%, som bruger tidsbestillingsmuligheden.

De, som ikke bestiller tid, vil opleve længere ventetider, da tidsbestillingerne altid kommer forrest i køen.
 
Få besked INDEN passet udløber
Som noget helt nyt har Borgerservice i Aalborg Kommune og kommunens leverandør af passystemet udviklet en service, der sender en meddelelse til borgernes digitale postkasse om, at deres pas udløber om 4 måneder. Servicemeddelelsen indeholder også link til, hvordan borgerne kan bestille pas hjemmefra og link til Borgerservices tidsbestilling.
 
På den måde håber Borgerservice ud over, at borgerne får bestilt deres nye pas i god tid inden udlandsrejsen, også at bestille tid i Borgerservice og indlede pasbestillingen hjemmefra.
 
”Ved at sende servicemeddelelser om pas, der udløber, sætter Aalborg Kommune data, som vi allerede har, i spil på en ny måde. Der er årligt godt 28.000 pas-ekspeditioner i Borgerservice i Aalborg og der er desværre mange, som er i sidste øjeblik med pasbestillingen”, siger Dorthe Jespersgaard.
 
Foreløbig er det kun de borgere, der har Digital Post, der får en servicemeddelelse, men det er jo også langt de fleste i Aalborg Kommune (91%).
 
Der arbejdes på at kunne sende papirbreve til de borgere, der er fritaget for Digital Post.
 
Emneord: Pas, Aalborg Komnune, Digitalisering, Digital selvbetjening, Kvmail2017
Aalborg Kommune på DenOffentlige.dk Aalborg Kommune
Aktivitet: Artikler: 74 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også