Ny bog om meningen med det hele

Velfærd

06/08/2018 12:21

Nick Allentoft

BOGANMELDELSE: Amerikansk guru–organisation deler generøst ud af sin arbejdsmetode på en lige dele prisværdig og irriterende måde. Det er fikst for dig, der har brugt ferien til at tænke over meningen med det hele.
Allerede fra første flap slås bogens gennemgående HVORFOR fast med et citat fra den amerikanske ledelsesguru Simon Sinek: ”Tilfredsstillelse er en ret og ikke et privilegium. Hver eneste af os er berettiget til at føle os tilfredsstillet af det arbejde, vi udfører, at vågne med lyst til at gå på arbejde, at føle os trygge, når vi er der, og at vende hjem igen med en følelse af, at vi har bidraget med noget, der er større end os selv.”   På den måde burde håndbogen have potentialet til at tale direkte ind i det store, danske lønmodtagerhjerte og det indre katalog over ditto rettigheder. Ikke så overraskende er følelsen dog noget, der hurtigt viser sig, ikke er en, man kan kræve til en MUS samtale, men en, man selv må arbejde for. Men belønningen er, ifølge den letløbende håndbog, så også enorm.

Bliv redaktør for dit eget indhold

DenOffentlige bliver skabt sammen med dig, der tager medansvar for samfundets udvikling. Vi kalder os for et mediefællesskab og du kan være med. Bliv medlem af fællesskabet og vær med til at præge samfundets udvikling gennem debat, videndeling, cases og nyheder. Kontakt os for at høre mere.

Du kan læse endnu mere om hvordan vi virker her.

Øvelsen i bogen går ud på at finde ud af, hvad det er, der driver en som menneske og hvad der driver en virksomhed. Det store HVORFOR, som findes i de egenskaber, der viser sig, når vi er de bedste udgaver af os selv, og som vi ofte har svært ved at sætte ord på, fordi de er forbundet med følelser, der er lagret i hjernens limbriske system, som ikke har noget sprog.

Når vi har fundet vores HVORFOR, vil vi blive mere harmoniske som mennesker og træffe meget bedre valg, fordi vi kan styre skarpt efter vores indre og nu formulerede mening med det hele. Hvilket tilsyneladende altid har noget at gøre med at få andre til at vokse og udrette store ting.   Det bliver lidt irriterende Det er her, guiden bliver en lille smule irriterende. Den er bygget på forfatternes tilsammen 25 års arbejde med at hjælpe enkeltpersoner og organisationer til at finde deres sande mening. Det er svært at være andet end enig i, at det er et dybt værdifuldt – og for en virksomhed dybt nødvendigt – arbejde, at finde ind til det, som giver livet og sliddet en højere mening. Men de praktiske eksempler, der kunne inspirere og give uforglemmelige aha-oplevelser, er få.   Vi hører fx om en mand, Todd, der på sin mavefornemmelse stopper op for at købe lemonade hos en lille pige i en indkørsel og ender med at give hende alle sine mønter fra bilen. Pigen bliver jublende glad. Det rører ham, fordi han for første gang i sit liv føler, at han har gjort noget for en anden, og ikke for sig selv.  ”Fra det øjeblik ønskede jeg at dele det, jeg følte, med hele verden”, citeres manden for at sige. Hvorefter hans HVORFOR bliver til denne sætning: ”At tænde menneskers forestillinger om, hvad der er muligt, således at de kan finde motivation til at gøre mere med deres liv.”  Javel så.    Forfatternes egne HVORFOR’er er samme slags – andre skal hjælpes til at udrette noget stort. Simon Sineks er At inspirere mennesker til at gøre de ting, der inspirerer dem, således at vi sammen(?) kan forandre vores verden (til hvad?)David Meads er At drive mennesker frem, således at de kan sætte deres mærke på verden. Peter Dockers er At sætte mennesker i stand til at være ekstraordinære, således at de kan gøre ekstraordinære ting.    Det giver kæmpe mening i konsulentbranchen, men det kunne være spændende at have set eksempler fra flere slags organisationer, når forfatterne nu fortæller, at de har hjulpet tusindvis af klienter. Den bedst belyste case i bogen er en italiensk producent af eksklusive kaffemaskiner, der kommer frem til at de er sat i verden, ikke for at lave kaffemaskiner (deres HVAD) af den fineste håndbyggede kvalitet (deres HVORDAN) men for at bringe mennesker sammen for at nyde livet (deres HVORFOR). Det har givet en tilfredsstillelse hos alle i virksomheden, at de kan fortælle den historie til hinanden og andre. En tilfredsstillelse, som er større end glæden over den enkelte, smukke, velkørende maskine. Det er nok det bedste og mest operationelle eksemple, på line med det nye Orsteds HVORFOR om at være en vigtig del af verdens grønne omstilling, og ikke længere kun definere sig som et energiselskab (ikke et eksempel fra bogen).   Det kan redde os selv og hele Verden Ens HVORFOR handler om det, vi er – ikke om dem, vi gerne vil være. Derfor er det vigtigere og større end branding og marketing, og det skal findes, ikke tænkes frem, forstår vi. Ens HVORFOR skabes af de vigtigste historier i ens liv – dem, der har fremkaldt vigtige følelse og handlinger, der viser sig som et mønster, når man fortæller og behandler dem systematisk. Eller – som hos kaffeproducenten-  af de historier fra organisationens liv, hvor folk i den har følt, at organisation var sit bedste.    Et HVORFOR skal, ifølge forfatterne, altid være positivt og se ud over en selv, fortæller de til sidst i bogen, og det forklarer – måske lidt sent – hvorfor alle ender ud med samme slags sætninger: ”Et HVORFOR er per definition positivt og produktivt. Det tjener andre og yder et positivt bidrag til deres liv.” 

Bøger - bogsektion

I samarbejde med Bogmarkedet.dk og flere forlag tilbyder DenOffentlige en selvstændig bogsektion. Her kan du læse om nye bøger, finde inspiration fra forskellige udgivelser og læse anmeldelser. 

Find vores bogsektion her.

Bogen bekriver trin for trin, både for enkeltpersoner og for organisationer, hvordan man griber processen an med at kortlægge og formulere et HVORFOR - helt ned til, hvordan et kursuslokale med fordel kan indrettes, til tidsplan for og indtroduktion til den valgte facilitator til oftest stillede spørgsmål fra tvivlerne i lokalet. 

Det er prisværdigt at dele så grundigt ud af de metoder, forfatterne kunne have beholdt for sig selv. Den her anmeldelse vil helt sikkert have været mere værdifuld, hvis guiden var testet i praksis, både personligt og på min arbejdsplads, og der kunne siges noget meningsfuldt om, hvorvidt man ud fra en håndbogs trinvise anvisninger kan skabe den store forløsning, vi ifølge forfatterne alle er berettiget til.    Søren Søgaard har garanteret oversat loyalt, for guiden er meget amerikansk i sit udtryk, både i ordvalg og i den begejstring for konceptet, der gennemsyrer bogen. Det må man enten omfavne eller prøve at se igennem. Det er i hvert fald gennemført, helt til sidste linje, hvor forfatterne forestiller sig, at vi i løbet af mindre end 200 sider er faldet pladask for konceptet med et : ”Tak fordi du vil være en del af bevægelsen og for at hjælpe os med at dele HVORFOR. Inspirer din verden!” Nå nå, tænker man, måske, små slag.    Det er helt sikkert timerne værd at læse guiden, og det kunne helt sikkert være en spændende og vigtig øvelse at gå igennem, personligt og på sin arbejdsplads. For hvem vil ikke gerne – hver dag – have fattet meningen med livet, vågne glad op, føle sig tryg på sit arbejde og  gå hjem, tilfreds med at vide, at man har bidraget til at gøre denne verden til et bedre sted?   BOGEN: Find dit HVORFOR En praktisk guide til at finde formålet for dig og dit team Simon Sinek, David Mead og Peter Docker Oversat fra engelsk af Søren Søgaard Dafolo 2018, 188 sider  

 

Mest Læste

Annonce