Foto: Peter Sørensen

Ny kampagne skal modvirke social kontrol og æresrelaterede konflikter

Social-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen lancerer i dag en ny kampagne, der skal forebygge og modvirke social kontrol og æresrelaterede konflikter. Kampagnen indeholder flere initiativer, bl.a. dialogmøder og en ny app til smartphones og tablets, der skal oplyse og vejlede etniske unge og fagfolk om social kontrol.

Unge, der føler sig presset og kontrolleret af deres familie, når det f.eks. kommer til valg af ægtefælle, kan nu se frem til ekstra hjælp. Social-, børne- og integrationsminister Annette Vilhelmsen lancerer nemlig kampagnen ”Et spørgsmål om ære”, der skal være med til at forebygge og modvirke social kontrol og æresrelaterede konflikter.

Kampagnen udspringer af National strategi mod æresrelaterede konflikter og henvender sig til unge med etnisk minoritetsbaggrund og deres forældre.

Kampagnen omfatter bl.a.15 dialogmøder i landets tre største byer, der ledsages af en række debatfilm og såkaldt stickerbombing – en spredning af klistermærker med debatskabende indhold.

I kampagnen lanceres også en app, som de unge kan benytte til at få viden om deres rettigheder, og de kan også få oplysninger om, hvor man kan få hjælp i sager om æresrelaterede konflikter. Fagfolk kan benytte app’en som et værktøj til at få viden om æresrelaterede konflikter og hjælp til at håndtere æresrelaterede konflikter.

Social-, børne- og integrationsministeren siger:
”Mange nydanske unge udsættes for social kontrol. Det gælder især i forhold til valg af ægtefælle, kærester og sex før ægteskabet. Det kan vi som samfund ikke acceptere, og det er vores fælles opgave at være tydelige om de regler, der gælder i Danmark og aktivt sørge for, at æresbegreber ikke står i vejen for unges ret til at bestemme selv. Derfor er jeg glad for, at vi nu kan lancere kampagnen ”Et spørgsmål om ære”, så vi sikrer, at de unge kender deres rettigheder.”

Kampagnen er baseret på en alternativ marketingstrategi, der benytter sig af såkaldt guerilla marketing for at nå målgruppen, derfor indgår Flasmob, videoer, stickerbombing og dialogmøder. Frivillige foreninger og boligsociale medarbejdere inddrages i arbejdet med at sprede og forankre kampagnens budskaber lokalt også i et længere perspektiv.

Kampagnen er finansieret af satspuljen løber frem til februar 2014.

Emneord: Social- og integrationsministeriet, Anette Vilhelmsen, Kampagne, Social Kontrol, Æresrelaterede Konflikter, etniske minoriteter, National Strategi Mod Æresrelaterede Konflikter, Et Spørgsmål om Ære, Frivillige foreninger, Satspuljen.
Social-, Børne-, og Integrationsministeriet på DenOffentlige.dk Social-, Børne og Integrationsministeriet er opløst og opgaverne overført til andre ministerier. 
Aktivitet: Artikler: 65 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også

  • 08.04.15 Velfærd
    Udsatte ældre får bedre hjælp til at komme videre i livet

    Kommunerne skal fremover tilbyde ældre med særlige udfordringer et forebyggende hjemmebesøg tidligere end i dag, mens friske ældre kan vente til lidt senere i livet. Det er socialminister Manu Sareen blevet enig med satspuljepartierne om for at sikre, at de svageste ældre får den rette hjælp i tide.

  • 30.10.14 Politik
    Aftale for satspuljen 2015

    Satspuljepartierne har indgået aftale om fordelingen af satspuljen for 2014 på socialområdet. Aftalen omfatter blandt andet 351,7 mio. kr. til at styrke indsatsen for udsatte børn og unge. Derudover har satspuljepartierne afsat 113,2 mio. kr. til svage ældre og demens.

  • 09.10.14 Bæredygtighed
    Partnerskab med landbruget om en grøn omstilling

    Mere bæredygtighed i landbruget – sådan lyder overskriften på en ny kampagne, som Aalborg Kommune lancerer i Halkær i uge 43. Kampagnen indeholder målrettet tilsyn med 20-25 landbrug, der får hjælp til at arbejde med bæredygtig udvikling inden for natur- og miljøområdet.

  • 27.08.14
    På med kondomet: Spektakulær event sætter fokus på seksuel sundhed

    Årets kampagne for seksuel sundhed Kun med Kondom skydes i gang fredag den 5. september kl. 22 i Jomfru Ane gade (ved gågaden) med en event med en spektakulær tre meter høj Pen-is (penis lavet af is) med indfrosne gavekort.

  • 23.04.14 Velfærd
    Etniske minoriteter får hjælp til kronisk sygdom ved at se film

    Borgere med en ikke-vestlig baggrund rammes oftere end etniske danskere af type 2-diabetes, hjertekarsygdomme og lungesygdommen KOL. Derfor lancerer Region Hovedstaden 10 nye film om livet med en kronisk sygdom