Nye problemer i mia-projekt: Banedanmark kæmper stadig med signalprojekt

Infrastruktur

28/09/2017 23:28

Nick Allentoft

Vi er ved at have mistet tålmodigheden med Banedanmark, siger Socialdemokratiets transportordfører.

Den politiske tålmodighed med Banedanmark er ved at være brugt op. 

Sådan siger Socialdemokratiets transportordfører, Rasmus Prehn, efter at forligskredsen torsdag er blevet orienteret om nye problemer med det nye signalsystem.

- Nogle af de områder, der var forsinkelse på sidste gang, har man fået lidt kontrol med. Men nu er der så opstået noget nyt. Det er selvfølgelig dybt utilfredsstillende, siger Rasmus Prehn.

- Vi har sendt det meget klare signal til både ministeren og Banedanmark, at vi ikke vil acceptere flere forsinkelser på det her område.

LÆS OGSÅ: Vi får endnu større skandaler hvis centraliseringen fortsætter

Det nye signalsystem er blevet betegnet som danmarkshistoriens største jernbaneprojekt.

Men det er ramt af store problemer. 

I januar kunne Statsrevisorerne konstatere, at projektet bliver op mod tre år forsinket og 4,4 milliarder kroner dyrere end ventet.

Og nu kan der altså være mere af den art på vej, oplyser Rasmus Prehn. Foreløbig er et eksternt revisionsfirma blevet sat til at kigge på sagen, og om en måneds tid vil politikerne få et nærmere billede af problemernes omfang.

- Hvis vi kan lægge en strategi, hvor vi får en mere realistisk tidshorisont, så er det den vej, vi arbejder, siger Rasmus Prehn. 

- Men ellers fornemmer jeg, at der er bred enighed i forligskredsen om, at det ikke kan blive ved med at gå på den her måde. Så må det have konsekvenser for Banedanmark.

Spørgsmål: Hvad kunne det være for konsekvenser?

- Det er for tidligt at sige noget om. Sagen er, at det er en fuldstændig uacceptabel situation, at passagererne sidder derude og er forsinkede. Og så kører der sådan et stort projekt, hvor man gang på gang ikke har styr på det.

Meningen med det nye signalsystem er, at det skal give hurtigere tog og færre fejl.

Projektet går ud på at flytte signalerne ind på en skærm i lokomotivførerens førerrum og skal nedbringe forsinkelser forårsaget af signalfejl med 80 procent.

/ritzau/

Mest Læste

Annonce