Årets leder 2011: Stop lockout NU - og vær ærlig om økonomi

Det er synd for børnene. De bliver helt glemt. Det allerværste er, hvilken skade konflikten sætter, når den en dag er forbi. For der er brug for reformer, sige Lise Egholm, tidligere skoleleder på Nørrebro i København i artikelserien ”Folkeskolen på vej mod 2014”.

I 2011 blev hun valgt til årets leder i Danmark af organisationen Lederne. I 2013 er hun gået på pension efter 18 år som leder af Rådmandsgade Skole, men hun har stadig lyst til at blande sig i debatten om skolen:

- Der er bred politisk opbakning bag tankerne om en ny skolereform. Men det bliver svært, for der skal også ryddes op efter konflikten, og alle ved jo, at en reform i skolen skal bæres af begejstrede lærere. Her får lederne en stor opgave, siger Lise Egholm.

Vær mere direkte i mælet

Men det er ikke kun lederne og lærerne, der får en stor opgave. Der er rigtig mange, der opfatter mange af øvelserne omkring folkeskolen i disse år som spareøvelser – også selvom der tales om investeringer. Lærerne skal undervise mere, og flere børn fra specialtilbud skal inkluderes i den almindelige folkeskole. Selvom der også investeres nye finanslovsmidler, så er der hele tiden en tone af økonomisk effektivisering i kulissen.

Lise Egholm er overbevist om, at hele sammenblandingen af reformsnakke og overenskomstaftaler har gjort skolekonflikten ekstra vanskelig:

- Nogle gange kalder man tingene noget andet i stedet for at kalde dem, hvad de er. Jeg tror virkelig det vil hjælpe at være mere direkte i mælet. Vi har en af verdens dyreste folkeskoler, og lærerlønningerne fylder det meste af budgettet, så selvfølgelig er vi nødt til at finde ud af, hvordan vi får mere fokus på kerneydelsen – undervisningen. Det er vi simpelthen nødt til, når vi vil gøre skolen bedre i en tid med dårlig samfundsøkonomi. Det gælder i øvrigt for alle arbejdspladser og faggrupper i Danmark, konstaterer hun.

Undgå giftigt miljø på lærerværelset

Det gode er ifølge Lise Egholm, at masser af engagerede skoleledere og lærere brænder for det samme – for børnene og for udviklingen af skolen. Derfor er hun meget ked af den måde, konflikten fortsætter på. Lise Egholm lægger ikke skjul på, at hun godt forstår KLs ønske om at ændre på lærernes overenskomstaftaler:

- Jeg har som skoleleder oplevet, at mange lærere ikke selv forstår alle detaljerne i deres egen overenskomst, og det ser jeg som et meget godt tegn på, at der er behov for at blive ryddet op. Lærernes overenskomst lægger for mange detaljerede og stramme rammer, siger hun.

Lise Egholm finder, at overenskomsten nogle gange honorerer dem, der underviser mindst, fordi overenskomsten udløser en række tillæg for forberedelse og særlige timer, og at dette faktisk fører til, at nogle lærere underviser meget lidt, mens nye lærere omvendt har rigtig mange timer.

Hun tøver ikke med at give KL medhold i, at overenskomstaftalerne hidtil har givet Danmarks Lærerforening for meget detaljeret indflydelse og dermed lagt for snævre rammer for skoleledelserne.

Når det er sagt, understreger Lise Egholm, at det er vigtigt at undgå, at der i kølvandet på skolekonflikten opstår ”et giftigt miljø på lærerværelset”.

- Det er en stor matematikopgave for ledelsen at lægge skema- og årsplaner. Hvis alt skal forklares og aftales individuelt med hver enkelt lærer, så bliver det ikke sjovt at være leder. Det er godt med mere ledelsesplads, men det skal foldes ud i samarbejde med tillidsfolk og i åbenhed, ikke fordækt. Det kan også være fint, hvis der etableres lokale aftaler, som kan hjælpe med dette.

Et par timer mere om ugen

Lise Egholm ser slet ikke, det kan blive et problem at få lærerne til at undervise et par timer mere om ugen som led i en ny skolereform. Alle ved, der er brug for en skolereform, hvor vi løfter det faglige og det kreative:

- Det bliver svært lige i kølvandet på konflikten, men når vi ser fremad, så skal lærerne sige YES. Ellers er det ikke sjovt at være lærer, og jeg er sikker på, at engagerede ledere og lærere har de samme mål om at gøre skolen bedre. Vi skal skrue på timerne og satse mere på undervisning, og selvfølgelig skal der også være ordentlige arbejdsforhold på skolen, siger Lise Egholm.

Og så beder Lise Egholm inderligt om, at konflikten bliver stoppet nu:

- Det er altså synd for børnene det her. Det er som om, de bliver helt glemt. Og det er også synd for de mange engagerede lærere, så stop det her nu!

Fakta om Lise Egholm

Lise Egholm var leder af Rådmandsgade Skole på Nørrebro i København i 18 år og er netop gået på pension. Hun blev valgt til Årets Leder i Danmark af organisationen Lederne og har i 2006 og 2011 udgivet bøger om folkeskolen. På Rådmandsgade Skole lykkedes det for Lise Egholm at vende udviklingen fra en skole med 86 % tosprogede til en skole, hvor der i dag i indskolingen er flere danske end tosprogede elever.

Andre interviews i artikelserien ”Folkeskolen på vej mod 2014”:

Skoleleder i Glostrup: Nej til timetyranni – ja til tillid (Kirsten Balle)
Folkeskolen kan ende i dyb krise (Claus Hjortdal)
Canadisk ekspert: Konflikt er ødelæggende (Ben Levin)

//Søren Jensen//

Har du forslag til, hvem vi skal interviewe, så send en mail til Søren Jensen.

Emneord: Lise Egholm, Folkeskole, Lockout, Folkeskolereform, Børn, Elever, Forældre
DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også