Innovationsdag 2011: Velfærdens redningskrans

Alle taler om det, men kun få gør for alvor noget ved det. Sådan kan den kritiske beskrivelse af begrebet innovation lyde. Alligevel er ordet innovation kommet snigende ind flere og flere steder de senere år, og ikke mindst KRISERNE har tilføjet innovation en aura af mode og buzz.

Ifølge en af landets fremmeste innovations-eksperter i det offentlige, Christian Bason, er innovation den eneste vej til at forny den offentlige sektor inden den bryder sammen.
- Den offentlige sektor står i en permanent krise. Det er vi nødt til at anerkende og acceptere, og her er innovation et meget væsentligt – hvis ikke afgørende - element i at levere de redningskranse, der omstiller de offentlige velfærdsydelser, siger Christian Bason til denoffentligesektor.dk.
Christian Bason har i efterhånden et årti talt for mere innovation, og samtidig forsøgt at gøre innovation en del af hverdagen frem for et modefænomen, som blot skrives ind i visioner, arbejdsplaner og politiske programmer.
”Vi er i gang med et paradigmeskifte, hvor vi går fra eksempelvis passiv forsørgelse til et aktivt liv,” siger Bason, og efterlyser endnu mere bevidsthed om alvoren i den situation det offentlige står i.

Vågn op i topledelserne
”Innovation drejer sig om praktik, og i virkeligheden er det vekselvirkningen mellem ideer og handling. Hvis vi for alvor vil at der sker noget, så skal vi gøre noget andet. Vi skal forandre den måde vi gør tingene på i det offentlige, dvs. vores arbejdsprocesser, vores møde med borgerne, vores services, siger Christian Bason, og peger på en hovedudfordring, før forandringerne for alvor kan tage fart.
”Den største barriere for forandringerne i det offentlige er topledernes forståelse af deres ansvar. De er ved at opdage det, men det er nok her jeg vil pege på en enorm udfordring, understreger Christian Bason.

Innovationspriser uddeles
KL uddeler to priser på Innovationsdagen 2011. Den store pris gives til et innovationsprojekt, der har skabt banebrydende nytænkning, mens den lille pris gives til et initiativ, der med små midler har skabt merværdi.
Finalisterne til den store pris
I den store pris kæmper Middelfart Kommune med ”Den grønne vækstkommune” og Roskilde Kommune med projektet ” Helhed i indsatsen for den ældremedicinske borger” om sejren. 
Middelfart Kommune har med projektet ”Den grønne vækstkommune” skabt en storstilet indsats forankret i byrådet for at løse miljødagsordenen og skabe vækst i samarbejde med det private erhvervsliv.
”Med deres ”middelfartmodel” har de været på forkant med udvikling og turde at vise mod og gå forrest. Og resultatet er flere jobs og energirenoverede bygninger, der sparer på energien og på bundlinjen. Hvis hele den offentlige sektor gjorde som Middelfart var Danmark et bedre land, og vi er mange kommuner, der er godt i gang med at lære af deres erfaringer,” siger dommer på Innovationsdagen, Henrik Kolind, kommunaldirektør i Roskilde Kommune
Roskilde Kommune er i øvrigt med i finalen med projektet ”Helhed i indsatsen for den ældremedicinske borger”, hvor kommunen har indgået et tæt samarbejde med Roskilde Hospital om kommunens ældre borgere.
”Jeg er virkelig imponeret over det her projekt. De har taget fat på at fjerne de ”huller” mellem regionen og kommunens service, som borgerne kan opleve at falde i. I dommerpanelet har vi meget fokus på, at projekterne i finalen ikke kun er nye men også har skabt merværdi. Og Roskilde Kommune kan virkelig fremvise nogle imponerende resultater,” siger en anden dommer, Charlotte Steenstrup Sejr, der er udviklingschef i Falck.
Finalisterne til den lille pris
Til den lille pris er finalisterne Hørsholm Kommune med projektet ”Youth Explorer” og Silkeborg Kommune med projektet ”Nyt liv i køkkenet”.
Hørsholm Kommune har med projektet ”Youth Explorer” fået de unge til at interessere sig for lokalpolitik og sundhedstiltag i kommunen ved at ansætte fire unge, der gennemfører de projekter, de brænder for. Blandt andet har kommunens unge lavet mad på et plejehjem og arrangeret politisk fight night for unge lokalpolitikere.
”Her har kommunen virkelig vendt udfordringen på hovedet og har inddraget de unge på deres egne præmisser. Så det her projekt var oplagt finalemateriale. Kommunen rammer dem, det handler om, og har fået målgruppen i tale,” siger medlem af dommerpanelet Rikke Vestergaard, kommunaldirektør i Kolding Kommune 
I Silkeborg Kommune var en stor økonomisk udfordring udgangspunktet for at finde en samlet løsning på to forskellige problemer. Kommunen måtte nedlægge et tilbud til sindslidende og et ældrecenter var nødt til at fyre køkkenpersonale. Løsningen var, at ansætte de sindslidende i køkkenet, og det har ført til gladere brugere og høj arbejdsglæde.
”Silkeborg Kommune er virkelig lykkedes med at forene effektivitetsdagsorden med den sociale dagsorden, og de har kunne dokumentere nogle rigtig flotte resultater. Og så er kommunen i gang med at sprede erfaringerne ud til andre områder.” Charlotte Stenstrup Sejr: ”Kommunen stod her overfor en situation, der kunne have endt gruelig galt, men de præsterede i stedet at bevare job, skabe bedre rammer for medarbejdere og levere et bedre madtilbud til de ældre,” siger direktør i KL, Torben Kjærgaard, der også sidder i dommerpanelet.

DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk DenOffentlige.dk bidrager aktivt til information, videndeling og netværk for aktører i og omkring den offentlige sektor. DenOffentlige.dk har med konstant stigende bruger og læsertal erfaret im...
Aktivitet: Artikler: 1402 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene: