KL: Udbudsfokus er gået for langt

De sidste ti års fokus på reglerne i offentlige udbud har taget overhånd, og ødelagt forholdet mellem leverandørerne og det offentlige. Derfor er der brug for at trække lidt i den anden retning, mener Kls chef for OPS, Rikke Thorlund Haahr. Hun ser gerne, at der gøres op med flere af de dogmer, der har domineret udbudsområdet de senere år.

”Jeg så gerne, at der kom mere økonomi og mere købmandsskab end jura ind i udbudene. Der er et iboende dilemma, hvor man er mere forsigtig med sine udbud, end man behøver at være alene af hensyn til økonomien. Det handler ofte om, at udbyder er bange for klager, og derfor sikrer sig bedst muligt gennem udbudsbetingelserne,” siger Rikke Thorlund Haahr til DenOffentligeSektor.dk.

Læs også: Flere udbud kan betale velfærd

KL's chef for OPS-området – herunder Udbudsportalen – mener, at udbudscirkus er kommet for langt ud. At hele fokus på at skabe ligebehandling, gennemsigtighed og gøre op med faste leverandører, der alt for sjældent udfordres på pris og kvalitet, nu ødelægger samarbejdet mellem parterne.

”Vi har i det offentlige de senere år skærpet fokus på at overholde reglerne, så der er betydelig mere og fri konkurrence om opgaverne. Udbudsreglerne har medført, at der er mange flere udbud, og dermed undgår man at opgaver går til en foretrukken leverandør eller god ven af organisationen,” siger Rikke Thorlund Haahr, der nu ønsker at trække i den anden retning.

Læs også: "Juridisk går vi med livrem og seler"

Mere dialog og mindre kort sigte
KL-chefen mener, at det er blevet alt for vanskeligt at sikre kvalitet og innovation både for leverandørerne og det offentlige. Det enorme fokus på rene juridiske hænder har svækket dialogen og dermed mulighederne for at kvalitetsudvikle samarbejdet både generelt og på konkrete service- og tjenesteydelsesområdet.

”Det er gået for langt. Lukketheden er blevet for stor, og gennemsigtigheden for lille. Hvis en leverandør kun er sikker på en opgave i den tid kontrakten løber er der en natulig – og rimelig – fokus på, at optimere opgaveløsningen på kort sigt. Det er ikke fordi jeg ønsker os tilbage til en tid, hvor opgaver tildeles samme leverandør igen og igen, men vi bør tilstræbe betydelig mere åbenhed og dialog,” siger Rikke Thorlund Haahr.

/NA

Emneord: OPS, Udbud, Indkøb, Udbudsregler, KL, Rikke Thorlund Haahr, Udbudsportalen
DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også