"Det står ikke i forligsteksten, og forligsteksten er den, jeg arbejder ud fra. Der står ikke et ord om, hvilken betjening der skal være på stationen," siger transportminister Magnus Heunicke (S).

Omstridt togsag: Minister afviser løftebrud om IC-stop

IC-togene stopper ikke på Langeskov Station til 70 millioner kroner, siger transportminister Magnus Heunicke.

Transportminister Magnus Heunicke (S) slår fast, at han ikke løber fra en aftale, når han accepterer, at DSB ikke vil bruge den nye togstation i Langeskov på strækningen mellem Odense og Nyborg til IC-tog.

Tirsdag var han indkaldt til et samråd i Folketingets Transportudvalg på foranledning af en række Venstre-politikere, som mener, at ministeren løber fra en klokkeklar aftale.

Blandt andet den tidligere transportminister Hans Christian Schmidt (V) mener, at Langeskov Station, som snart er færdigbygget til en værdi af omkring 70 millioner kroner, var påtænkt til at være et stop for IC-tog.

- Det står ikke i forligsteksten, og forligsteksten er den, jeg arbejder ud fra. Der står ikke et ord om, hvilken betjening der skal være på stationen, siger Heunicke.

Ministeren henviser til en politisk aftale fra 2010. 


Selvsamme år lovede den daværende transportminister - netop Hans Christian Schmidt - at IC3-togene ville stoppe på stationen. 

Dette står dog ikke sort på hvidt i forligsteksten. Men det holder ikke, mener Hans Christian Schmidt.

- At forestille sig at skrive ind i aftalen, at der skal holde IC-tog på en IC-station, er unødvendigt. En aftale er en aftale. Et ord er et ord, lyder det fra Hans Christian Schmidt.

Sagen om Langeskov Station har længe været et samtaleemne på Fyn, men tidligere på måneden blev de landsdækkende medier også opmærksom på sagen.

Det skete, fordi Heunicke og hans særlige rådgiver verbalt overfaldt en TV2 Fyn-journalist, som stillede spørgsmål til ministeren om stationen. Den uheldige episode har Heunicke efterfølgende undskyldt.

En tredje transportminister, Henrik Dam Kristensen (S), sagde i 2011 i et svar til transportudvalget på spørgsmålet om, hvorvidt stationen kunne bruges som stop for regionaltog, at "Langeskov Station tænkes derimod betjent med IC-tog". 

Den udmelding har også været med til at skabe strid om stationens funktion. 

DSB har vurderet, at passagergrundlaget i Langeskov ikke er tilstrækkeligt til at retfærdiggøre en IC-betjening. DSB vil i stedet for køre med regionaltog mellem Odense og Nyborg med stop i Langeskov.

Foruden Venstre ønsker DF, Liberal Alliance, De Konservative og SF et IC-stop på stationen. 

Efter planen står stationen færdig i september i år. 

FAKTA: Sagen om togstriden på Langeskov Station

Transportminister Magnus Heunicke afviser, at IC-tog vil stoppe i Langeskov, hvilket har mødt modstand.

Sagen om Langeskov Station har længe været et samtaleemne på Fyn.

Men tidligere i denne måned blev de landsdækkende medier også opmærksom på sagen, fordi transportminister Magnus Heunicke (S) og hans særlige rådgiver verbalt overfaldt en TV2 Fyn-journalist, der stillede spørgsmål til ministeren om stationen.

Episoden har Heunicke efterfølgende undskyldt.

Her følger fakta om sagen:

* I 2010 lover den daværende transportminister Hans Christian Schmidt (V), at IC3-togene vil stoppe på stationen i Langeskov på strækningen mellem Odense og Nyborg.

* I november 2010 indgår en række folketingspartier en trafikaftale, som afsætter 57 millioner til en ny station i Langeskov.

* I aftalen står der ikke noget om, hvorvidt det skal være regionaltog eller IC-tog, som skal stoppe på stationen. I forligsteksten står der:

"Parterne er endvidere enige om at afsætte 35,4 millioner kroner (fysikpris) samt 17,7 millioner kroner i anlægsreserve, dvs. i alt 53,1 millioner kroner til genåbning af Langeskov Station under forudsætning af, at Kerteminde Kommune finansierer etablering af parkeringspladser, forplads mv. Stationen forventes at kunne åbne i 2013".

* I december 2011 skriver daværende transportminister Henrik Dam Kristensen (S) i et svar til transportudvalget, stillet af Pernille Skipper (EL), følgende:

- Jeg kan dog vanskeligt give tilsagn om at åbne Langeskov Station for regionaltog, da der ikke kører regionaltog mellem Odense og Nyborg og dermed gennem Langeskov. Langeskov Station tænkes derimod betjent med IC-tog.

* I foråret 2014 forhandler forligspartierne sig frem til en endelig aftale om økonomien i den nye station. 

* Stationen, som forventes at stå færdig i september i år, og som kommer til at bestå af en perron på 250 meter på begge sider, kommer til at koste 70 millioner kroner.

* 5. maj i år skriver Heunicke følgende i et svar til Jane Heitmann (V) på spørgsmålet om togstoppet i Langeskov:

"DSB har sammen med Banedanmark vurderet, at en betjening med IC-stop i Langeskov ikke vil være hensigtsmæssig, da dette blandt andet vil medføre længere rejsetid både for det pågældende IC-tog og det bagvedkørende lyntog, som i praksis først kan overhale IC-toget i Odense. Derfor forventer DSB nu at betjene Langeskov Station med et regionaltog."

Kilde: mitfyn.dk

 

Emneord: DSB, Langeskov Station, Transportministeriet, Magnus Heuncke, Venstre, Hans Christian Schmidt
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 31.05.15 Torben K. Jensen
    Så skal P-pladserne i Odense og Nyborg udviddes

    Hvis togene ikke skal stoppe, så skal P-Pladserne udviddes i Nyborg og Odense, da det er umuligt at få en P-plads her efter kl. 08.00.
    Hvis mogle morgen- og fyraftenstog gjorde holdt i Langeskov, så ville det aflaste Odenses og Nyborgs P-pladser. Langeskov ville kunne betjene SE-Fyns pendlere. Men OK de kan jo bare køre i bil til København!

  • 19.05.15 Lars Jensen
    Intercity skal naturligvis aldrig stoppe i en landsby som Langeskov.

    De gennemgående tog skal da aldrig stoppe andre steder end de største byer.

    Hele Langeskov Station projektet er i det hele tage langt udenfor de beskedne og rimelige krav til samfundsøkonomien, som normalt stilles til offentlige projekter. Skulle man nu forstyrre både IC togets passagerer og lyntogenes passagerer.

    Det er så meningsløst, at det gør ondt.

    Man kan tage bussen til Odense - kan man - bare 8-12 km

    Lars :)

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også