Danskerne har tillid til privathospitaler trods ’brodne kar’

Velfærd

13/7/12 8:39

Dansk Erhverv

Trods de senere års skandalesager har danskernes tillid til privathospitalernes ekspertise ligget fast med en stigende tendens fra 2010-2012. Det viser en ny undersøgelse fra Interresearch foretaget på vegne af Dansk Erhverv. Resultatet glæder Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker, BPK, hvis medlemmer for nylig har vedtaget nye fælles retningslinjer, der skærper kravene til gennemsigtighed med kvalitetsbedømmelser, tilsynsrapporter og patienttilfredshed hos foreningens medlemmer.

I 2010 viste en undersøgelse fra Interresearch, at 82 pct. af danskerne mente, at de private hospitaler enten i høj grad eller i nogen grad havde samme ekspertise som de offentlige sygehuse. I den seneste undersøgelse fra juni 2012 ligger andelen af danskere med samme opfattelse på samme høje niveau med en stigende tendens på 84,3 pct.

Sekretariatschef i BPK, Naomi Pagh Abudi, glæder sig over, at de seneste års skandalesager ikke har haft afgørende effekt på branchens renommé hos danskerne:

”De dårlige sager, hvor useriøse klinikker uden for brancheforeningen har udført behandlinger til en standard under al kritik, har heldigvis ikke fået lov til at skygge for de mange gode oplevelser, som tusindvis af danskere og deres pårørende selv har haft på private hospitaler og klinikker. Det tager jeg som et udtryk for, at vore medlemmer virkelig arbejder hårdt for at levere den allerbedste behandling og de bedste oplevelser til deres patienter,” fortæller Naomi Pagh Abudi.

Men hun understreger også, at resultatet fra befolkningsundersøgelsen stadig kan blive meget bedre:

”Brancheforeningens medlemmer er alle leverandører til det offentlige sundhedsvæsen og har ifølge de offentlige Landsdækkende Undersøgelser af Patientoplevelser en generelt højere patienttilfredshed end de offentlige hospitaler. Det skal vi blive bedre til at vise, og vi skal gøre det lettere for patienterne at finde frem til de privathospitaler, der har den højeste kvalitet,” siger Naomi Pagh Abudi, og fortsætter:

”Derfor har vi vedtaget nye retningslinjer, der bl.a. betyder, at alle medlemmer skal skilte med deres akkreditering til Den Danske Kvalitetsmodel på hjemmesiderne, lægge deres tilsynsrapporter åbent frem og sammen gennemføre offentligt godkendte undersøgelser af patientoplevelser for forsikringspatienter og privatbetalende patienter, som ikke er med i de offentlige patienttilfredshedsundersøgelser. Vi skal skabe endnu mere åbenhed om kvaliteten i branchen, for det er endnu alt for svært for patienterne at kende forskel på et kvalitetshospital og et brodent kar.”
 

Tilmeld nyhedsbrev

Mest Læste

Annonce