Pædagog og lektor byttede job

Lektor byttede job med pædagog i en måned. Det har gjort dem begge bedre, siger de.

Uddannelsen til pædagog og hverdagen i en daginstitution skal hænge endnu bedre sammen. Derfor byttede en lektor på pædagoguddannelsen i Kolding i november måned job med en pædagog fra en lokal institution i Kolding kommune.


-Det er meningen, at det skal give os begge et kompetenceløft. Jeg får nye indsigter, så vi kan skabe endnu bedre sammenhæng mellem teori og praksis. Vi får lov at kigge på vores egen institution i et nyt perspektiv.

Sådan siger Lisbeth Nørregaard Hansen, som er lektor på UC SYD’s pædagoguddannelse i Kolding. I november arbejdede hun i Børnehuset Ved Åen, mens pædagog Helle Lethin overtog Lisbeths rolle som lektor på pædagoguddannelsen.

-Det giver øget mulighed for samarbejde. Vi kan trække mere fleksibelt på hinandens kompetencer fremover. Hvis de studerende skal arbejde med sundhedsfremme og kost, så ved jeg måske, at de lige netop arbejder med det på Jordbærstuen og kan nemt tage fat i Helle.

Fortællinger fra hverdagen

Helle Lethin tilbragte november på UC SYD, hvor hun har været ’føl’ hos forskellige undervisere og selv deltaget i undervisningen i sprogudvikling og -motivation.

-Underviseren tog den teoretiske del, og jeg tog den praktiske. Og så har jeg lavet nogle Åben Campus-arrangementer om mad- og måltidskultur. Jeg fortalte om praksis ude i min institution, siger hun.

Helle Lethin samarbejder ofte med studerende hjemme i Børnehuset Ved Åen, og det samarbejde kan blive styrket af hendes job swap.


-Det giver mig indsigt i, hvad de lærer på uddannelsen. Forløbet er superspændende og giver mig mulighed for et frisk kig på, hvordan jeg arbejder. Meget sidder på rygraden, men man har også brug for at kigge i bakspejlet ind imellem.

Krævende og spændende

Lisbeth Nørregaard Hansen har på sin side allerede erfaret, at der er nok at se til i Børnehuset Ved Åen.

-Pædagoger har travlt. De har mange bolde i luften hele tiden. Måske sidder man og læser for nogle børn, så kommer der én og vil vise sin nye bluse, og imens er to andre ved at komme op at slås ovre i hjørnet. Hvad gør man så? Pædagoger er hele tiden i spil. Det er spændende at se, hvordan pædagogerne arbejder med at lave udviklende læringsmiljøer for så mange små mennesker, siger hun.

Ved at deltage i det pædagogiske arbejde har hun efter eget udsagn også fået en større forståelse for de udfordringer og glæder, de studerende kan møde i praktikken.

Øvelsesrum

-Jeg håber, vores samarbejde fortsætter, så UC SYD’s studerende får nemmere adgang til et ’øvelsesrum’ med fokus på koblingen mellem teori og praksis. fortæller Lisbeth Nørregaard Hansen.

Dermed kan de hurtigere koble skolebænk og sandkasse sammen. Desuden ser hun nogle muligheder i at få indsigt i Kolding kommunes satsning på læringsledelse, da det vil være relevant i hendes undervisning.

Jobbyttet varede fra 1.november-30. november, men parterne er åbne over for at lade andre medarbejdere følge efter engang i fremtiden.

 

Emneord: UC Syddanmark, Kolding Kommune, Innovationspraktik, Pædagogisk ledelse, Kompetenceløft, 131216
Kolding Kommune på DenOffentlige.dk Kolding Kommune
Aktivitet: Artikler: 105 | Events: 1 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Læs også