Ældre har behov for IT-hjælp til det offentlige

2011 er det første år, hvor der er flere digitale ældre end ældre, der aldrig har været på nettet. Digitaliseringen vil give de ældre en bedre offentlig service, vurderer IT-Branchen, som ønsker et nationalt kontaktcenter til at hjælpe ældre med digital selvbetjening.

2011 er det første år, hvor der er flere digitale ældre end ældre, der aldrig har været på nettet. Ca. 465.000 ældre mellem 65 og 89 år har været på nettet inden for de seneste tre måneder. Det viser tal fra stor EU-undersøgelse, som Eurostat har offentliggjort.

Mange ældre har endnu ikke prøvet at være på internettet, men trods det er danskerne klart førende i Europa, når det gælder brug af offentlige services på nettet. Og udviklingen går meget stærk blandt de ældre, der for alvor er ved at tage nettet og nye digitale løsninger til sig.

- Digitale løsninger giver de ældre en bedre service. Det gælder både kommunens borgerservice, hvor de ældre nu får meget mere fleksible muligheder, og det gælder i sundhedsvæsnet, hvor digitale løsninger kan give langt bedre mulighed for personlig kontakt med den ældre, siger Morten Bangsgaard, adm. direktør i IT-Branchen.

Forslag om nationalt call-center
Samlet set bliver digitalisering af den offentlige sektor en stor gevinst for de ældre, vurderer IT-Branchen, der dog er meget opmærksom på, at mange ældre har brug for hjælp til at få fordelene af de digitale løsninger.

- Ingen ældre skal lades i stikken af den digitale udvikling. Vi opfordrer til at etablere et nationalt call-center, så alle kan få hjælp til at komme i gang med at bruge digitale løsninger, siger Morten Bangsgaard, adm. direktør i IT-Branchen.

IT-Branchen ønsker at oprette nationalt kontaktcenter, på linje med det vi allerede kender fra ATP. Kontaktcenteret skal hjælpe borgerne både direkte online, hvis den ældre har problemer med en selvbetjeningsløsning. Og de ældre skal kunne ringe på telefon og blive guidet gennem en selvbetjening.

Udvikling af smarte it-løsninger
IT-Branchen er helt enige med Ældresagen i, at det er meget vigtigt at udvikle nye digitale løsninger i det offentlige, som er nemme for de ældre at bruge:

- Tabletcomputere og touch-skærmsteknologien har skabt et kvantespring, når det gælder intuitiv og meget brugervenlig adgang til ny teknologi. Det skal vi også udnyttet til at skabe offentlige selvbetjeningsløsninger, som er meget nemme for alle at gå til, siger Morten Bangsgaard, adm. direktør i IT-Branchen.

/IT-Branchen/

DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer