Ældre speciallærere føler sig presset til at gå

30/10/2012 14:23

Administrator

Adskillige speciallærere og konsulenter har måttet sige farvel til kolleger, fordi deres institutioner bruges mindre end før kommunalreformen, viser en rundspørge blandt tillidsrepræsentanter.

Ofte har man klaret nedskæringerne i personalet ved naturlig afgang, typisk fordi ældre lærere er gået på efterløn eller pension. Men nogle af de ældre lærere føler, at de er blevet presset til at gå, viser rundspørgen.

Synskonsulent Philippa Steen bekræfter tendensen. Hun er tillidsrepræsentant for DLF's medlemmer på Center for Rehabilitering og Specialrådgivning i Odense, der har skåret hver tiende stilling væk i stort set alle faggrupper, også blandt lærere og konsulenter. Men det er ledelsens opgave at afgøre, hvem der skal ud, understreger tillidsrepræsentant Phillipa Steen, men sådan er det ikke altid i praksis,

"Det er sket gennem deciderede prikkerunder, folk, der har accepteret at gå 'frivilligt' ned i tid og ved naturlig afgang. Dog har flere ældre kolleger følt, at de blev presset til det. De føler, at kollegerne kigger på dem, mens de tænker: 'Går du dog ikke snart af?' Ingen siger det højt, men det er sådan, de ældre føler det", siger Philippa Steen.