Årets arbejdsmiljøpris går til Højskolen i Krummerup og til Hyllinge Skole

19/12/2012 14:06

Næstved Kommune

Kort før byrådsmødet begyndte i aftes, overrakte Næstveds borgmester Carsten Rasmussen en buket blomster og et diplom til hver af de to virksomheder, som fik tildelt årets arbejdsmiljøpris på 20.000 kr.


Hvert år uddeler Næstved Kommune en arbejdsmiljøpris til en kommunal virksomhed eller afdeling, som har gjort en særlig indsats for trivsel og på at nedbringe sygefraværet.

I år har man valgt at give to priser til henholdsvis Højskolen i Krummerup og Hyllinge Skole.

Den lille skole, der bliver høj af musik og arbejdsglæde
På en lille skole ude på landet trives de ansatte rigtig godt med hinanden. Bl.a. derfor modtager Hyllinge skole arbejdsmiljøprisen 2012 fra Næstved Kommune.

Skolen med de 130 elever har sat fokus på det psykiske arbejdsmiljø efter skolestrukturen blev ændret i 2011. Hyllinge skole fik 40 % nye lærere og pædagoger foruden nye elever og forældre. Derfor skulle alle finde hinanden på ny. Og alle var med til at afstemme fælles værdier, som tager afsæt i fællesskabet på og omkring skolen.

”Det er meget bevidst, at vi inddragede både forældre, elever og alle ansatte, så samarbejdet på tværs mellem alle personalegrupper er blevet styrket,” fortæller skoleleder Lars Ebert.

Resultatet er fælles inddragelse i undervisningen, fælles uddannelse og en lille detalje, som har stor betydning: Hver fredag stiller SFO’en med fælles morgenbord for alle.

Skolen med flest krummer i
Højskolen i Krummerup får arbejdsmiljøprisen for at skabe god trivsel og godt arbejdsmiljø, hvor nøgleordene er åbenhed, kreativitet og meget nærværende kommunikation.

Det første man ser, når man træder ind ad døren hos Højskolen i Krummerup, er en udstilling af elevernes forskellige udsmykninger, mens både gange og opholdsrum er prydet af malerier.

Lesley Wermuth Smith, som er leder på højskolen, fortæller med et smil, at i jobannoncerne står der, at man skal være kreativ.

”Som ansat på Højskolen i Krummerup har du en meget høj grad af medindflydelse på aktiviteterne, som sættes i værk for de udviklingshæmmede elever. Formålet er, at eleverne støttes og hjælpes bedst muligt, så de udvikler sig til bedre at kunne klare en hverdag, når de kke længere bor på højskolen” fortæller Lesley Wermuth Smith.

Medindflydelsen giver arbejdsglæde, engagement og motivation til at gøre endnu mere. Man arbejder på tværs af faglig viden og hjælper hinanden, og resultatet kan ses i det lave sygefravær på skolen, 2,38 procent i indeværende år. Højskolen har planer om at udvide det tværfaglige arbejde mellem lærere, pædagoger og servicepersonale i fremtiden.

Mest Læste

Annonce