Bamsesjov bliver til bogstaver

23/10/2012 12:24

Randers Kommune

Øgede krav til eleverne i 0. klasse har skabt et behov for alternative metoder i undervisningen. På Nyvangsskolen er 0.b fyldt med bogstavsbamser, bogbamser og skibsbamser. Det gør børnene vilde med at læse og skrive.

Når eleverne i O.B. på Nyvangsskolen skal stifte bekendtskab med det danske sprog, er der gys på bamseslottet og nye bamser flytter ind i klassen. Bamserne og tøjdyrene vækker fantasien og skrivelysten, og giver tryghed hos eleverne, fortæller Vibeke Krustrup Andersen, der er børnehaveklasseleder på 7. år hos Nyvangsskolen i Randers.

”Jeg begyndte at bruge bamser i klasselokalet for tre år siden, da kravene til undervisningen i 0. klasse blev skærpet. Omkring samme tid blev 0. klasse også obligatorisk for alle børn. Og det lagde op til, at der skulle mere undervisning ind på netop dette klassetrin,” husker Vibeke Krustrup Andersen.

Læring skal være sjovt

Det er dog langt fra alle elever, der i en så tidlig alder er motiveret til at modtage undervisning. Derfor tænkte Vibeke at læsningen og stavningen måtte kunne gøres sjovere.

”Jeg lægger vægt på, at undervisningen skal være sjov og motiverende. Eleverne har stor fornøjelse af at have noget meget konkret at arbejde med. Jeg har fundet inspiration i materialet om Læsefidusen, den bruger vi som grundbog i vores børnehaveklasser. De første elever jeg havde, elskede denne bamse med den lange hale. Jeg begyndte herefter at arbejde ud fra en ide om at bruge bamser som grundlag for bogstavindlæring,” fortæller Vibeke Krustrup Andersen.

Arbejder i workshop

Hendes undervisning er vitaminer til hjerne krop og hjertet. Det er spækket med værksteder, som tilgodeser de forskellige sanser. Hver gang et nyt bogstav skal læres, kommer der en pakke fra Kaptajn Karlsen. Eleverne ved aldrig, hvad der gemmer sig i denne pakke. Kun én ting er sikkert, der er en dyrebamse med. Alle elever sidder helt fremme i rundkredsen og kan næsten ikke vente med at møde det nye dyr. Vibeke kommer med forskellige ledetråde omkring udseende, levested, føde, hvilken lyd det starter med osv.

”Mine elever er vilde med det. De kan næsten ikke vente med svar. Samtidig er bamserne med til, at eleverne bedre og nemmere kan lære bogstaverne. De kan knytte et dyr til bogstavet og bliver motiveret til at lære om nye bogstaver og opdager nye fortællinger ” forklarer Vibeke Krustrup Andersen.

Det skal være en leg

I det ene hjørne af klasselokalet ligger der også en række dyrebamser. Til hver bamse hører en bog, der fortæller om det enkelte dyr. Et par elever opdager et A3-papir liggende blandt bamserne og bøgerne. ”Yes, vi skal tegne og skrive om dyrene”, udbryder de. Der bliver smagt på bogstaverne og ved fælles hjælp, når de frem til fem overskrifter, som beskriver dyret.

”Det handler om at lege læring og viden ind i børnene. Vores fornemmeste opgave er at gøre eleverne parate til skolelivet med ordkendskab og ordforråd, så de opnår mere viden. Vi skal gøre dem sproglige opmærksomme, videbegærlige og nysgerrige. Vi skal stimulere børnenes lyst til at lytte opmærksomt samt appellere til deres fantasi og lyst til at beskæftige sig med bøger og andre skriftlige medier. Ved at gøre det til at leg, kan alle være med. Dermed er der heller ingen elever, der står uden for fællesskabet og bliver fortabt, fordi de ikke er motiveret til at følge undervisningen”, slutter Vibeke Krustrup Andersen.

Mest Læste

Annonce