Borgerne vil ikke af med el-cykler

De første 35 borgerne, der som en del af Roskilde Kommunes cykelår har lånt en el-cykel i 2 måneder, skal nu aflevere dem. For mange af dem bliver det en sorgens dag. ”Det har været en SUPER oplevelse, det bliver en sorgens dag, når jeg skal skilles fra min nye gode ven”, skriver en af borgerne, som har deltaget i forsøget.

”Super cykel. Jeg er blevet helt afhængig af den og den har sparet mig for mange lokale bilture”, skriver en anden.

Alle deltagere har udfyldt et spørgeskema om deres forventninger, før de fik cyklen og et andet skema om deres erfaringer, når de skulle aflevere cyklen.

60% af deltagerne siger, at de nu selv vil købe en el-cykel, når de har afleveret den de har lånt. Kun 12% siger nej og 28% overvejer stadig.

Mens 57% tog bilen på arbejdet, før de lånte el-cyklen og kun 17% cyklede, har 84% cyklet hele vejen på arbejde med deres el-cykel og 4% har kombineret el-cyklen med toget.

I gennemsnit har hver deltager kørt ca. 400 km. på el-cyklen, hvilket svarer til omkring 25 km. pr. arbejdsdag, der har været i perioden.

De fleste (60%) har kørt mellem 200 og 500 km. på cyklen i løbet af de 2 måneder, mens 1/3 har kørt over 500 km.

Også i fritiden har cyklen været flittigt i brug. Før de lånte el-cyklerne brugte borgerne mest bil, når de købte ind og af og til cykel (hhv. 70 og 40%). Efter at have lånt en el-cykel siger 75%, at de har brugt den til indkøb og halvdelen har brugt den til at køre til fritidsinteresser eller til ture i naturen.

”Det har været en fantastisk oplevelse og jeg er meget positiv overrasket over cyklens kraft og hvor let det er at cykle på den og alligevel får man motion på en god måde”, skriver en af deltagerne i en kommentar.

Det kan miljøvejleder Trine Keinicke Sørensen fra Roskilde Kommune nikke genkende til.

”Jeg har været begravet i positive mails fra lånerne”, siger Trine.

”Nogle skulle lige lære at bruge cyklen rigtigt, men det hjalp, da vi lavede en lille instruktionsvideo”.

”Det mest positive ved forsøget her er, at vi ser så mange, der faktisk skifter fra bil til cykel. Det har været målet, at deltagerne kunne prøve en alternativ transportform til og fra arbejde og den har de taget til sig i overvældende grad”, siger Trine Keinicke Sørensen.

Fakta

Holdet, som nu afleverer el-cyklerne har været det første af 3, som får en 2 måneders prøveperiode.

Interessen har været meget stor, så eneste mulighed nu er at komme på venteliste.

www.roskilde.dk/cykelvideoer har en bruger lavet videodagbog fra forsøget.

Torsdag den 26/5 mellem kl. 16 og 17 bliver el-cyklerne afleveret på rådhuset (Rådhusbuen 1, i parkeringskælderen). Pressen er velkommen til at komme og tale med deltagerne.

Roskilde Kommune har faktisk købt 40 cykler, men de sidste 5 er overdraget til kommunens Sundhedscenter. Her udskriver man cyklerne på recept i samarbejde med praktiserende læger.

Roskilde Kommune på DenOffentlige.dk Roskilde Kommune
Aktivitet: Artikler: 57 | Kompetenceområder: 1

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer