Brugere af sundhedsvæsenet har hjulpet til bedre information om rettigheder

Brugerne ønsker et tværgående overblik over patientrettigheder. Sundhed.dk har derfor samlet den bedste information i et nyt tema – med hjælp fra brugerne

Hvad kan jeg bestemme selv, hvad siger loven, og hvordan kan en patientvejleder hjælpe mig? Man skal have information fra flere forskellige steder, hvis man ønsker overblik over egne rettigheder og muligheder som patient i sundhedsvæsenet. Sundhed.dk har nu samlet information fra flere parter i et overblik over de væsentligste patientrettigheder, hvorfra der er links videre til detaljeret og relevant information. Det nye tema på sundhed.dk bliver godt modtaget af patienterne.

- Det er positivt, at det offentlige nu styrker patienternes muligheder for at få et overblik over deres rettigheder. Vi erfarer, at patienterne generelt efterspørger elektroniske platforme, hvor de kan få let adgang til relevante informationer. Nu er det vigtigt at sikre, at patienterne får kendskab til siden, siger formand Lars Engberg, Danske Patienter.

Det nye tema er udarbejdet med hjælp fra brugere, patientvejledere fra regionernes patientkontorer og Danske Patienter. Patientkontoret leverer individuel og uvildig information, vejledning og rådgivning til patienter om deres rettigheder, herunder om reglerne om adgang til behandling, frit sygehusvalg, samt reglerne om klager og erstatning inden for sundhedsvæsenet.

- Vi har fx 12.000 henvendelser til patientkontoret om året i Region Sjælland, og næsten alle handler om rettigheder. Det er et bredt område, hvor forskellige rettigheder er beskrevet i forskellige kilder, siger Mette Lassen, patientvejleder i Region Sjælland. - Vi kan mærke, at patienterne bliver mere og mere bevidste om egne rettigheder, og bruger internettet til at stille kvalificerede spørgsmål

Med placeringen på sundhed.dk er brugeren af temaområdet desuden aldrig langt fra adgangen til fx at se, om en behandler er under skærpet tilsyn, finde ventetider, kvalitetsinformation og tal for patienttilfredshed fra behandlingssteder, samt få adgang til at læse med i egen sygehusjournal. Overblikket over rettighederne er på den måde suppleret af værktøjer og mulighed for at læse med i egne data under sikre forhold.

Temaet henvender sig til patienter før, under og efter behandlingsforløb. Det er udarbejdet i samarbejde med Indenrigs- og Sundhedsministeriet, Sundhedsstyrelsen og Region Hovedstaden samt efter samtaler med regionernes patientvejledere. Temaet findes her: https://www.sundhed.dk/Profil.aspx?id=29602.857.

DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene: