DA: Sol over praktikpladserne

Den gode sommernyhed til eleverne på erhvervsuddannelserne er, at antallet af praktikpladser nu stiger markant. Nye tal fra Undervisningsministeriet viser, at der i årets første fem måneder er sket en markant stigning i antallet af praktikpladser. Der er indgået 12.120 uddannelsesaftaler i perioden 1. januar til 31. maj 2010. Det er en stigning på 20 pct. i forhold til samme periode sidste år.

Der er fremgang for alle typer aftaler. Antallet af ordinære aftaler er steget med 16 pct., mesterlæreaftalerne med 18 pct. og de korte uddannelsesaftaler med 101 pct.

Chefkonsulent Simon Neergaard-Holm:

”Det er glædeligt, at spirende optimisme i virksomhederne og behov for fremtidige medarbejdere har vendt praktikpladssituationen, så vi nu kan se en fremgang.

I de seneste måneder har organisationer, erhvervsskoler og regioner gjort en stor indsats for at skaffe praktikpladser. Det lader til, at dette arbejde nu bærer frugt.

Budskabet til de elever, der søger praktikplads i øjeblikket er, at mulighederne igen er ved at være til stede inden for mange beskæftigelsesområder.”

DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

5 seneste job