Danskerne bakker op om sundhedsteknologi

14/04/2011 14:13

IDA: Teknologiske løsninger er danskernes foretrukne bud på, hvordan sundhedssektoren fremtidssikres Øget brug af intelligente hjælpemidler og sundhedsteknologi er en klar topscorer, når befolkningen skal prioritere, hvad der skal til for at imødekomme et stigende antal ældre borgere og flere kronisk syge.

Undersøgelsen, der er foretaget for Ingeniørforeningen, viser også, at modstanden mod de kommende supersygehuse er meget begrænset, og at danskerne er positivt stemte, når det drejer sig om at benytte eksempelvis telemedicin og genoptræning via internettet.

Se svar fra undersøgelsen

Ingeniørforeningens formand, Frida Frost mener, at den folkelige opbakning til brug af sundhedsteknologi, bør sikre et fornyet og skarpere politisk fokus på området.

”Hvis ikke vi allerede nu tager yderligere fat på implementeringen og udviklingen af sundhedsteknologiske løsninger står vi til at tabe på alle fronter. Den kedelige prioriteringsdebat om hvilke patientgrupper, der er mest værd vil fortsætte, mens andre lande opnår forspring i udviklingen af nye sundhedsteknologier,” siger hun.

Højere prioritering af sundhedsteknologi
Frida Frost mener derfor, at milliarderne til de ny sygehuse også skal medvirke til at sikre en højere prioritering af sundhedsteknologi.

”Når vi med sikkerhed ved, at der bliver flere ældre og færre unge til at tage sig af dem i både pleje- og sundhedssektoren, er det nu der skal handles. Derfor er det af ekstremt vigtigt, at de ny sygehuse kommer op i den teknologiske verdensklasse. Danmark har alle forudsætninger for at fastholde en førerposition på det sundhedsteknologiske felt, men det kræver at politikerne i både regeringen, regionerne og kommunerne danner fælles front, og tænker i helheder” siger Frida Frost.

Ingeniørforeningen arbejder i 2011 med sundhedsteknologi i temaåret ”Sundhedsteknologi 2020 – Engineering Life Care”