Danskerne støtter private leverandører af velfærd

Danskerne er blevet markant mere positive over for private leverandører af eksempelvis sygehusbehandling, skole og hjemmepleje. Det viser en ny befolkningsundersøgelse fra Dansk Erhverv. 46 pct. af danskerne på 18 år eller derover er positivt stemt over for at bruge private leverandører til velfærdsydelser. For bare et år siden var kun 40 procent positive.

Samtidig er antallet af danskerne, der i dag er negative over for private leverandører af velfærdsydelser, faldet fra 36 procent i 2010 til 27 procent i 2011.

”Jeg tror, det skyldes, at mange danskere nu på egen krop oplever, at de private leverandører af velfærdsydelser gør det godt,” siger OPS-chef i Dansk Erhverv, Jakob Scharff.

”Vi ved, at rigtig mange kommuner er kommet godt i gang med nye offentlig-private samarbejder – eller er lige på vippen til det. Så der er grøde i markedet – og det er især ældreområdet, hvor der tænkes nye tanker. Undersøgelsen viser tydeligt, at det er en udvikling, som borgerne støtter op om,” siger han.

Emneord: Velfærd, Hospitaler, Privathospital, Uddannelse, Hjemmepleje, Jakob Scharff
Dansk Erhverv på DenOffentlige.dk Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Dansk Erhverv repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og ...
Aktivitet: Artikler: 70 | Events: 1 | Kompetenceområder: 2

Læs også