DI: Det offentlige skal købe mere intelligent ind

16/04/2012 14:48

Administrator

Utraditionelle udbudsprocesser og intelligente indkøb kan være med til at frigøre midler i den offentlige sektor.

Et årligt indkøb af varer og tjenesteydelser på omkring 290 mia. kr. er af en så gigantisk størrelse, at selv små forbedringer i praksis kan være med til at høste store fordele. I starten af marts indgik staten eksempelvis en aftale om indkøb, der medfører årlige besparelser på 480 mio. kr. over fire år.

I en presset offentlig økonomi kan en klog strategi for offentligt indkøb både sikre en mere effektiv og omkostningsbevidst offentlig sektor og samtidig give den offentlige sektor de bedste og mest innovative løsninger. Det mener DI, der på den baggrund har udarbejdet 34 anbefalinger til et mere intelligent offentligt indkøb.

Indspil til en arbejdsgruppe
Anbefalingerne er et indspil til en arbejdsgruppe, der er nedsat af regeringen. Arbejdsgruppen skal bistå regeringen i arbejdet med at udarbejde en ”intelligent offentlig indkøbsstrategi”. Både stat, kommuner og EU har fokus på indkøbspolitik som et område til at opnå besparelser, men også som et sted, hvor nye, innovative løsninger i samarbejde mellem det offentlig og de private virksomheder kan drives frem.

Så sent som for en måned siden lancerede erhvervs- og vækstminister Ole Sohn (SF) en guide til OPI (Offentlig Privat Innovationssamarbejde), og pegede i den forbindelse på det store potentiale, der ligger i, at det offentlige køber mere intelligent ind.

Innovation såvel i det offentlige som i virksomhederne
Men det kan ikke bare sikre innovative løsninger i det offentlige, men også øge innovationen i virksomhederne, mener branchedirektør Mette Rose Skaksen, DI Service.

– Et mere intelligent offentligt indkøb er god erhvervspolitik – hvis det lykkes. Det vil DI gerne bidrage til – og derfor har vi udarbejdet 34 konkrete anbefalinger til en ny strategi for offentlige indkøb. Vi ser frem til, at regeringen kommer med en samlet strategi for at gøre offentligt indkøb intelligente, og vi vil med anbefalingerne gerne bidrage til, at det sker hurtigt. Alle taler om bedre indkøb, så her er, hvordan det skal gøres, siger Mette Rose Skaksen.
/Dansk Industri/