Filmpulje sætter turbo på væksten i Jylland

17/09/2012 11:11

Niels Buch Johannsen

En helt ny rapport om Den Vestdanske Filmpulje viser, at filmpuljens samlede filmstøtte på 32 mio. kroner fra 2008-12 har skabt 149 stillinger og omsætning for hele 124 mio. kroner i jyske virksomheder.

”Rapporten viser med alt ønskelig tydelighed, at kultur har et kæmpe potentiale for at skabe vækst. Den sætter en tyk streg under vigtigheden af, at Aarhus og hele regionen bliver Europæisk Kulturhovedstad i 2017,” siger formand for Den Vestdanske Filmpulje Marc Perera Christensen (K).

Produktionsselskaber, transportfirmaer, håndværkere og hoteller. Det er nogle af de virksomheder, der har haft økonomisk fordel af, at Den Vestdanske Filmpulje fra 2008-12 har uddelt 6,5 mio. kroner hvert år i støtte til film som En Kongelig Affære, Lars von Triers The Nymphomaniac, Max Pinlig-serien og tv-produktioner som Ludvig & Julemanden og TV2’s kommende krimiserie Dicte.

Det fremgår af en ny rapport, som analysefirmaet Manto har lavet for Den Vestdanske Filmpulje på basis af en analyse af fem års filmstøtte og en spørgeskemaundersøgelse blandt film- og medievirksomheder i Midt- og Nordjylland.

Forbrug på 124 millioner kroner

Rapporten viser, at filmpuljens støtte på 32 mio. kroner siden 2008 har skabt et forbrug på 124 mio. kroner i jyske virksomheder. For hver krone, der investeres i filmproduktion, bruges der med andre ord 3,9 kroner regionalt. Denne faktor er en af de højeste blandt de skandinaviske filmfonde. Forbruget har resulteret i en beskæftigelse svarende til 149 fuldtidsstillinger i Midt- og Nordjylland.

”Et flot investeringsafkast som mange industrier herunder finansielle ville være glade for. At dette kombineres med at skabe grobund for kreative miljøer, som er en afgørende faktor for, at vi kan inspirere og fastholde vore medarbejdere, gør rapportens resultat endnu vigtigere. Det viser klart, at kultur ikke kun behøver være en one way pengestrøm,” udtaler Christian Stadil, der er medlem af Filmby Aarhus’ advisory board og ejer af Hummel.

Fra transport til håndværkere
Det regionale forbrug kommer blandt andet fra investeringer, som producenterne foretager, når de har fået filmstøtte. En stor del af investeringerne ender hos regionale turisme- og servicevirksomheder, hvor transport, ophold og forplejning tegner sig for 24 procent af det regionale forbrug, mens 20 procent af det regionale forbrug går til håndværksvirksomheder i forbindelse med filmudstyr, locations og dekoration.

”Vi har fået tal på det, vi kan se omkring os. Film- og medieproduktion er ikke alene kunst og gode historier. Det er også god forretning. Jeg håber at andre kommuner for øjnene op for det store potentiale for vækst, der er i dette område så vi kan holde momentum og sikre en forsat vækst i branchen og samfundet,” siger leder af Den Vestdanske Filmpulje Carsten Holst.

Den Vestdanske Filmpulje støtter hvert år film- og medieproduktioner med 6,5 million kroner. Målet er, at skabe udvikling og vækst i film- og mediebranchen i Vestdanmark, så der produceres og fortælles historier fra hele Danmark. Bag Filmpuljen står Aarhus, Vejle, Viborg, Hjørring, Frederikshavn og Holstebro kommuner.

Læs mere om Den Vestdanske Filmpulje

Fakta, Den Vestdanske Filmpulje
Årlig filmstøtte 6,5 millioner kroner.
To årlige ansøgningsrunder.

Modtager ca. 100 ansøgninger årligt, ca. 1/3 opnår støtte.

Støtter både manuskript-, udviklings- og produktionsfasen.

Ved de seneste to ansøgningsrunder har 36 projekter fået støtte. Heraf er 19 manuskript og udviklingsprojekter, 15 er produktionsstøtte og 2 er filmfestivaler.

Støttebeløb ligger mellem 20.000 og 2 millioner kroner pr. projekt. Rapporten viser også, at Den Vestdanske Filmpulje og de støttede produktioner i 2011 har skabt medieomtale til en samlet annonceværdi på 10 mio. kroner.