Flere unge med etnisk minoritetsbaggrund uddanner sig

De etniske minoriteter i Danmark uddanner sig meget mere nu, end de gjorde for 20 år siden. Alligevel har de vanskeligheder hele vejen gennem uddannelsessystemet. Det er især drengene, der har det svært, mens pigerne klarer sig bedre. Det viser en ny SFI-rapport.

En ny SFI-rapport følger de etniske minoriteter gennem det danske uddannelsessystem – fra folkeskolen til de videregående uddannelser, og videre ud på jobmarkedet efter endt uddannelse. Rapporten viser, at flere unge med minoritetsbaggrund uddanner sig i dag end for 20 år siden – men også, at flere end gennemsnittet falder fra undervejs.

Forhold kan ændres
Selvom mange unge med etnisk minoritetsbaggrund kommer fra familier uden tradition for uddannelse, er det vigtigt for familierne, at deres børn får en god uddannelse i Danmark. Men børnene støder ofte på problemer med sprog og paratviden i skolen, og har svært ved at blive accepteret på grund af deres baggrund. Blandt andet derfor falder de fra.

- Vi kan se, at barriererne ikke primært handler om de etniske minoriteters kultur, men om social arv og strukturelle forhindringer i skolesystemet. Og det er en god nyhed, for de forhold kan vi gøre noget ved, siger seniorforsker Anika Liversage, der er en af forskerne bag rapporten.

Drengene har det sværest
Vanskelighederne rammer drengene hårdere end pigerne. Pigerne vælger ofte længere uddannelser og gennemfører dem, mens drengene nemmere havner i opposition til skolen og dropper ud.

En af grundene kan være, at pigerne tilbringer mere af deres fritid i hjemmet og derfor bruger mere tid på skolearbejdet. Forskningen viser desuden, at drengene i højere grad oplever forskelsbehandling i skolen. De bliver ofte på forhånd stemplet som ballademagere og straffet for mindre foreteelser. Det kan få drengene til at trække sig fra skolen og finde deres fællesskab andetsteds.

Læs mere på http://www.sfi.dk/Default.aspx?ID=4599&Action=1&NewsId=2817&PID=9206

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer