Gaderengøring skal ikke larme og svine

19/10/2012 12:06

Administrator

Kommunale køretøjer, som suser rundt og holder byerne rene, bør ikke selv svine. Forslag fra to nyuddannede AAU-ingeniører vil erstatte forældet og forurenende teknik med miljøvenligt alternativ, og en udviklingsvirksomhed er klar til at bruge de gode idéer i fremtidige produkter.

Søren Nørby og Malte Aarup Eriksen har arbejdet på projektet i knapt et år i samarbejde med virksomheden VPM Development, som i forvejen beskæftiger sig med udvikling af såkaldte ”redskabsbærere”. Maskinerne benyttes af kommunernes folk, når de tilser udendørsarealer som veje, fortove, gågader og torve. Udgangspunktet for specialet og det nye produktforslag med navnet ”Flux” er de nuværende dieseldrevne maskiner:

- Vi har prøvet at udvikle næste generations maskine, som sikrer ekstra brugerkomfort, samtidig med at den tager hensyn til miljøet og klimaudfordringerne. Maskinen skal fungere som arbejdsplads for operatører med arbejdstider på op til 8-12 timer. Derfor er der også mange aspekter, som skal tænkes ind i produktet, så det bliver en behagelig arbejdsplads, siger Søren Nørby.

Grundstenen i forslaget er en nyudviklet platform, der optimerer pladsforbruget, så mest mulig af den kan anvendes til arbejdsredskaberne. I stedet for den traditionelle dieselmotor er der lagt op til at bruge moderne hybridteknologi. Den foreslåede løsning anvender batterier, der lades op af en danskudviklet jetturbine, som på sigt kan komme til at køre på brint.

- Dermed opnår vi en særdeles miljøvenlig og næsten lydløs maskine, som sågar kan anvendes indendørs. Desuden bliver den så lille og kompakt, at den kan køre på selv meget snævre steder, og et nyt styringssystem vil gøre maskinen i stand til at køre helt tæt på inventar i byen, forklarer Malte Aarup Eriksen.

Brud med vanetænkning
De to nyuddannede ingeniører håber, at de med deres projekt og forslag har været med til at bryde vanetænkningen i branchen. Det bekræfter direktør Louis Billesø Danielsen fra samarbejdspartneren VPM Development:

- Der har været mange gode diskussioner, hvor både de studerende og vi selv har lært en masse. De har været meget positive, meget ambitiøse og meget gode til at løse problemer. Og kvaliteten af deres arbejde overstiger de forventninger, vi havde til dem.

Samarbejdet begyndte på anbefaling fra en bekendt, som havde haft gode erfaringer med at koble studerende på udviklingsprojekter. Den anbefaling giver Louis Billesø Danielsen nu helhjertet videre på baggrund af egne erfaringer:

- Hvis man sætter niveauet højt for den opgave, man vil have løst, kan studerende faktisk nå meget langt. I vores tilfælde så langt, at professionelle folk i branchen har haft svært ved at tro på, at studerende har lavet så godt et stykke arbejde. Så min anbefaling er, at man ikke skal være nervøs for at give dem en chance og lade dem få noget ansvar. For os har det været godt at få nogle nye øjne til at løse nogle problemer og designe noget nyt, som bryder med vores egen måde at gøre tingene på, siger Louis Billesø Danielsen.

Det konkrete forslag bliver ikke sat i produktion nu og her, men det kommer til at tjene som vigtig inspiration:

- Det er fyldt med idéer og forslag, som har stor værdi for vores fremtidige produktudvikling, fastslår direktøren.