Hovedstadsregionen imponerer med udbudsvækst

Nye tal fra Udbudsvagten bekræfter, at det offentlige er bedst til at sende opgaverne i udbud i hovedstadsregionen. Hovedstadens politikere har – i modsætning til andre steder i landet - forstået, hvor stort potentialet er, mener Dansk Erhverv. Borgerne i hovedstadsregionen bliver langt oftere end borgerne i resten af landet tilbudt private løsninger. Myndighederne i hovedstadsregionen er nemlig dem, der er mest ivrige for at sende flere opgaver i udbud. Det viser nye tal fra Udbudsvagten.

Ifølge tallene er der sket en markant stigning i antallet af udbud på landsplan, men der er store geografiske forskelle på, hvor meget brugen af udbud er steget de senere år.

Antallet af udbud i Midtjylland er eksempelvis kun steget 5 procent i perioden 2009-2010, mens den syddanske region er gået 23 procent frem og hovedstadsregionen 30 procent. Tallene dækker over kommunale, regionale såvel som statslige udbud opdelt på geografiske regioner.

”Det er rigtig glædeligt, at antallet af udbud i hovedstadsregionen er steget så meget – især fordi niveauet i forvejen var højt. Med de velfærdsudfordringer, vi står overfor i de kommende årtier – ikke mindst i hovedstadsområdet - er det helt afgørende, at vi er gode til at udnytte samarbejdet med ikke-offentlige aktører, der kan løse opgaverne bedre og til den rigtige pris,” siger chef for offentlig-privat samarbejde i Dansk Erhverv, Marie Louise Løvengreen Rasmussen.

Går glip af store gevinster
”Det er virkelig flot, at hovedstadsregionen endnu en gang ligger helt i top, når det gælder udbudsområdet. Det er tydeligt for mig, at de københavnske politikere i højere grad end deres kollegaer i nogle andre dele af landet har forstået alvoren og ikke er blinde for de store gevinster, der er at hente på at samarbejde med private leverandører,” siger hun.

Også i det lange perspektiv klarer hovedstadens region sig pænt. Fra 2004 til 2010 er det samlede antal udbud i hovedstadsregionen således steget med 91 procent. Til sammenligning er den midtjyske region steget 54 procent og den nordjyske med 82 procent, mens den sjællandske region er gået frem med 102 procent og den syddanske med 110 procent.

Alle udbud - dvs. både regionernes, statens og kommunernes udbud - indgår i de regionale opgørelser.

Dansk Erhverv på DenOffentlige.dk Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Dansk Erhverv repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og ...
Aktivitet: Artikler: 70 | Events: 1 | Kompetenceområder: 2

Mest læste