Ihærdigt lærerarbejde får skole/hjem-samarbejdet til at lykkes

20/06/2012 11:55

Administrator

Lærerne får det svære skole/hjem-samarbejde til at lykkes, viser en ny undersøgelse fra Danmarks Evalueringsinstitut. DLF-næstformand håber, at skoler og lærere vil finde inspiration i rapporten til brug i dagligdagen.

Det er en stor belastning for den enkelte lærer og har stor negativ indvirkning på det enkelte barn, når skole/hjem-samarbejdet ikke fungerer. Men en ny rapport fra Danmarks Evalueringsinstitut (EVA) viser med al tydelighed, at lærerne spiller en central nøglerolle i at få samarbejdet til at fungere.

Netop fordi de er så engagerede med hensyn til at give eleven et godt skoleforløb, så får lærerne skole/hjem-samarbejde til at lykkes – også når det er svært.

Læs Rapporten: Det gode skole/hjem-samarbejde med forældre i udsatte positioner

Ud over at slå fast, at lærerne udgør en central faktor i samarbejdet, så giver rapporten også kontante bud på, hvordan både lærere og skoleledere kan hente hjælp og inspiration til at få det svære skole/hjem-samarbejde til at lykkes. Det kræver, at der tages en individuel tilgang til den enkelte elev og forældrene, fastslår rapporten.

Begejstring hos DLF
Danmarks Lærerforenings næstformand Dorte Lange er begejstret for rapportens konklusioner.

"Den viser jo, at selvom skole/hjem-samarbejdet kan være udfordret og svært, så løser lærerne opgaven godt. Rapporten viser også, at standardiserede og generelle løsninger ikke er vejen frem. Vi skal tage udgangspunkt i det individuelle og den enkelte elev og forældres situation. Og så viser rapporten jo også, hvor engagerede lærerne er i deres arbejde. I sidste ende er de jo indgangsnøglen til at løse problemerne, når de opstår," siger hun.

Ifølge rapporten handler det om, at når skole/hjem-samarbejdet er svært, så bliver det løst, fordi lærerne vælger en differentieret, individuel og direkte kontakt til forældre, som er udfordret enten social eller kulturelt. Dermed opnår læreren af få samarbejdet til at fungere og eleven får et vellykket skoleforløb.

Opretholder en god relation til forældre
Rapporten viser også, at selvom skole-hjem-samarbejdet er svært, så lykkes det stadigvæk lærerne at opretholde en god relation til forældrene. Det er utroligt positivt, mener Dorte Lange, der også ser rapporten som en god vejledning med konkrete råd til, hvordan den enkelte lærer løser problemerne, når skole/hjem-samarbejdet er svært.

"Jeg håber meget, at alle skoler vil bruge rapporten som inspiration til deres daglige arbejde, og at ledelsen vil støtte op om det, så lærerne får mulighed for at bruge mange af de metoder, der er nævnt i rapporten. Vi ved jo, hvor afgørende et godt skole/hjem-samarbejde er for, at den enkelte elev får et vellykket skoleforløb," uddyber hun.

Forældre positive
Organisationen Skole og Forældre, som repræsenterer forældrene, er også meget positiv over for rapporten. Her mener man også, at metoderne bør udbredes på alle landets skoler.

Læs også: Skole og Forældres formand begejstret over ny rapport

Lærernes næstformand Dorte Lange er glad for, at Skole og Forældre støtter op om metoderne og omkring det svære skole/hjem-samarbejde.

"Det er jo et vigtigt signal, at forældrene også er enige i metoderne og støtter op om, at vi får skole/hjem-samarbejdet til at fungere, når det er udfordret. Forældrene er jo en vigtig faktor i samarbejdet, og vi ved jo, hvor vigtigt et velfungerende skole/hjem-samarbejde er for, at eleverne får et godt skoleforløb. Det er også dejligt endnu engang at få bekræftet, at lærerne gør et kæmpe stykke arbejde og er gode til at finde løsninger på de udfordringer, som folkeskolen har," siger hun.

- Pressemeddelse fra Danmarks Evalueringsinstitut

- Rapporten: Det gode skole/hjem-samarbejde med forældre i udsatte positioner