"Kommunernes tilsyn med anbringelsessteder og anbragte børn og unge" har fokus på kommunernes retningslinjer, og på hvordan de i praksis gennemfører både det driftsorienterede tilsyn med anbringelsessteder og det personrettede tilsyn med anbragte børn og unge.
Undersøgelsen er gennemført som en spørgeskemaundersøgelse i 10 kommuner. Undersøgelsen viser blandt andet, at:
det driftsorienterede tilsyn er forankret forskelligt i kommunerne - fra at være en enkelt sagsbehandlers ansvar til at være forankret i et tværkommunalt samarbejde uden for kommunen
det personrettede tilsyn i alle kommunerne varetages af barnets/den unges sagsbehandler
der ikke altid sker informationsudveksling om tilsyn mellem kommuner eller internt i kommunerne
der ikke i alle tilfælde er tydelig dokumentation for, hvornår der er ført personrettet tilsyn i anbringelsessager
Anbringelsesstederne er hørt om deres oplevelse af tilsynet
I den anden undersøgelse "Anbringelsessteders oplevelse af det kommunale tilsyn" er plejefamilier, private opholdssteder og kommunale døgninstitutioner i de samme 10 kommuner bedt om at vurdere, hvordan de oplever det kommunale tilsyn.
Tilbagemeldingerne viser blandt andet:
at plejefamilierne, opholdsstederne og institutionerne overvejende er tilfredse med kommunernes driftsorienterede tilsyn
at plejefamilierne efterlyser højere grad af tilbagemelding på tilsynsbesøget samt at kommunerne er bedre forberedt og mere struktureret i forhold til tilsynsbesøgene
at der er utilfredshed med det personrettede tilsyn - det skyldes især manglende tilsynsbesøg
at under halvdelen af plejefamilierne oplyser, at deres plejebarn i 2011 fik de to lovpligtige tilsynsbesøg i 2011
at en fjerdedel af opholdsstederne/institutionerne oplyser, at alle deres anbragte børn fik de to lovpligtige tilsynsbesøg i 2011