Nyt råd skal styrke samarbejdet mellem det offentlige og private

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen har i dag nedsat Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde.

Rådet skal understøtte konkurrencen om de offentlige opgaver og fremme samarbejdet mellem offentlige myndigheder og private virksomheder.

Erhvervs- og vækstminister Annette Vilhelmsen:

- Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde har et vigtigt arbejde foran sig. Der er et stort potentiale i mere samarbejde og mere konkurrence om de offentlige opgaver. De offentlige myndigheder køber årligt ind for omkring 290 mia. kr. Det er væsentligt, at der købes intelligent ind, så den offentlige sektor får mest muligt for pengene.

- Det offentlig-private samarbejde skal styrkes, fordi det spiller en central rolle i den offentlige sektors arbejde med at effektivisere og forbedre servicen overfor borgerne. Erfaringer viser, at der er gevinster at hente, når myndighederne samarbejder med private. Opgaverne bliver ofte løst mere effektivt og med fokus på kvalitet og nytænkning.

- Det nye råd vil dokumentere erfaringer og effekter af konkurrence om offentlige opgaver og andre former for offentlig-privat samarbejde. Og rådet skal hjælpe myndigheder og private leverandører med at lave bedre udbud og styrke samarbejdet gennem vejledning og dialog mellem parterne.

Formand for Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde, adm. direktør Mai Buch:

- Jeg er rigtig glad for at være blevet opfordret til at stå i spidsen for denne vigtige opgave. Det nye råds medlemmer har stor praktisk erfaring med udbud og offentlig-privat samarbejde. Det giver os et godt udgangspunkt for vores arbejde med at sikre, at borgerne får de bedste løsninger til prisen.

- Vi skal i arbejdstøjet i rådet. Vi mødes første gang i maj for at drøfte, hvordan vi løfter denne vigtige opgave med at styrke det offentlig-private samarbejde i Danmark.

Rådet for Offentlig-Privat Samarbejde består af en formand og 16 medlemmer, der repræsenterer relevante organisationer og myndigheder på området. Rådet har en funktionsperiode indtil udgangen af december 2015. Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen er sekretariat for rådet.

Erhvervs- og Vækstministeriet på DenOffentlige.dk Erhvervs- og Vækstministeriet
Aktivitet: Artikler: 85 | Kompetenceområder: 1

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

• 25.06.21 Politik
    Her er de nye rejsevejledninger

Udenrigsministeriet opdaterer ugentligt rejsevejledningerne for EU og Schengenlandene på baggrund af de seneste smittetal fra Statens Serum Institut. Nedenfor er et overblik over, hvad der er gældende fra lørdag den 26. juni kl. 16.

• 18.06.21 Politik
    Ny politisk aftale: 850 millioner til udvikling af grønne brændstoffer

CO2-neutrale løsninger inden for blandt andet den tunge transport er afgørende for at komme i mål med den grønne omstilling. Derfor afsætter regeringen og et bredt flertal i Folketinget nu 850 mio. kroner til udviklingen af Power-to-X-teknologier, der skal gøre det muligt i stor skala at omdanne grøn strøm til brint og andre bæredygtige brændstoffer, der kan bruges i skibe, fly, lastbiler og den tunge industri.

• 15.06.21 Politik
    Regeringen sender 45 mio. kr. til det nordlige Syrien

Som et led i arbejdet i Task Force Evakuering giver Danmark et humanitært bidrag på 45 mio. kr. til det nordlige Syrien.

• 15.06.21 Politik
    Nyt fra Veganerpartiet: Vælger ny ledelse

I weekenden afholdte Veganerpartiet landsmøde i Nyborg. Her blev den nye landsledelse valgt, og processen om at finde ny frontfigur for partiet sat i gang.

• 11.06.21 Politik
    Skatteministerium lader svindelsager forælde

Borgere og virksomheder kan med forsæt eller ved grov uagtsomhed afgive urigtige eller vildledende oplysninger til brug for skattekontrollen for at unddrage at betale skat eller afgifter. I så fald kan de straffes med bøde eller fængsel. Skatteministeriet har opgjort, at ca. hver 10. virksomhed bevidst angiver skat og moms forkert.