Offentlige ansatte frygter fyring

Godt hver anden FOA-medlem frygter at modtage en fyringsseddel. Det viser en ny rundspørge. I FOA forstår man medlemmernes bekymring. For det er i høj grad FOAs medlemmer, der betaler prisen for krisen og nedskæringerne. ”Vi har i mange år hørt folk sige, at hvis man var offentligt ansat, så var man ansat på livstid. Men den myte må efterhånden være godt og grundigt aflivet”, siger formand for FOA, Dennis Kristensen og fortsætter:

”De seneste beregninger fra AE-rådet viser eksempelvis, at der til næste år skal fyres 17.000 i stat, regioner og kommuner – så det med, at man som offentligt ansat er tryg i sin ansættelse, holder ikke.”

Og usikkerheden i ansættelsen er også slået igennem blandt FOAs medlemmer. En rundspørge foretaget af FOA i november måned viser, at 51 procent af de adspurgte i meget høj grad, høj grad eller delvis frygter at blive fyret. I marts måned svarede blot 17 procent ja til de samme spørgsmål.

I FOA forstår man medlemmernes bekymring.

”De aktuelle prikkerunder på hospitalerne har især ramt basispersonalet. I Hørsholm har vi set et eksempel hvor 11 ud af 12 sosu-assistenter blev fyret – og det er den samme melding vi modtager andre steder i landet – det er FOAs faggrupper, der bliver fyret.”

Dennis Kristensen fortæller i dag på FOA's kongres i Odense, at der inden for det seneste år er blevet 956 færre af FOAs social- og sundhedspersonale i regionerne, herunder social- og sundhedsassistenter. Antallet af akademikere er til gengæld steget med seks procent eller 284 personer i samme periode.

” Det er helt uacceptabelt, at regionerne tillader, at deres økonomiske problemer udnyttes som et skalkeskjul for at forsøge at gøre kål på en velkvalificeret plejegruppe, som hospitalerne har et oplagt behov for at råde over.”

DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

5 seneste job