Øget samarbejde med private kan gavne patienterne i Region Sjælland

Berlingske skriver i dag om Region Sjællands budgetaftale for 2013, hvor det fremgår, at regionen ønsker at indgå strategisk samarbejde med privathospitaler om at drive lægehuse i yderområder samt byde ind på drift af afsnit eller afdelinger på regionens egne sygehuse. Hos Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker ser man først og fremmest initiativet som en helt naturlig udvikling for det danske sundhedsvæsen, hvor private allerede er en integreret del af opgaveløsningen.

Sekretariatschef Naomi Pagh Abudi mener, at privathospitalerne i Danmark gennem arbejdet med kvalitet, høj patienttilfredshed og konkurrencedygtige priser for længst har vist, at de er klar til at byde ind på flere sundhedsopgaver:

”Privathospitalerne er allerede en integreret del af det danske sundhedsvæsen med specialer lige fra børnepsykiatri til avanceret hjertekirurgi, og de er klar til at byde ind på at løse endnu flere opgaver for de danske regioner med fokus på høj kvalitet og gode priser. Privathospitaler akkrediteres i dag til den danske kvalitetsmodel og kvalitetskontrolleres herudover både af Regionernes Kvalitetsorgan samt af Sundhedsstyrelsen, så professionalismen er absolut top hos en række aktører, der allerede har vist, at de kan varetage en række opgaver for regionerne til en meget høj patienttilfredshed,” fortæller Naomi Pagh Abudi, og fortsætter:

”Patienterne må altid komme i første række, og hvis private kan løfte en opgave for borgere i yderområderne, der i dag skal rejse meget langt for at se en læge, vil det jo være en kæmpe gevinst og en øget tryghed for mange borgere. Hvad angår strategisk samarbejde med sygehuse har private jo allerede gennem det udvidede frie sygehusvalg vist, at man kan samarbejde med offentlige sygehuse til en høj patienttilfredshed, og med udbudspriser på 60-70 pct. af de offentlige takster kan private endda på nogle områder sikre mere sundhed for pengene ved øget samarbejde. Så længe kvaliteten og samarbejdet er i top, er det jo i høj grad i patienternes interesse,” slutter hun.

Dagens Medicin: Patienter mere tilfredse på privathospitaler:

Jyllandsposten 14. marts 2012: Udgifter til privathospitaler halveret
”Bent Hansen forklarer bl. a. de markant faldende udgifter med, at regionerne i langt større omfang sender behandling i udbud. »Når jeg her i Region Midtjylland sender 10.000 MRskanninger på markedet, kan jeg jo få det til mellem 60 og 70 pct. af prisen i det offentlige, og det kan mærkes på udgifterne,« siger han.”

For yderligere information, kontakt:

Erhvervskonsulent og presseansvarlig hos BPK, Nanna Vestgård Sørensen, tlf. 2813 6091, [email protected]

Læs mere om BPK på www.privatehospitaler.dk

Emneord: Budget, OPS, Privathospital, Konkurrence, Hospitaler, Dansk Erhverv, Region Sjælland
Dansk Erhverv på DenOffentlige.dk Dansk Erhverv er erhvervsorganisation og arbejdsgiverforening for fremtidens erhverv. Dansk Erhverv repræsenterer 17.000 virksomheder og 100 brancheorganisationer inden for handel, rådgivning og ...
Aktivitet: Artikler: 70 | Events: 1 | Kompetenceområder: 2

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også

• 11.03.20
    OK20: Ny overenskomst for vikarer

FOA og Vikarbureauernes Brancheforening har tirsdag skrevet under på aftale, som giver vikarer på plejeområdet mere i løn og pension.

• 17.09.19 Infrastruktur
    Erhvervsliv: Her er en halv mia til mere velfærd

Ifølge Dansk Byggeri kan kommunerne frigøre en halv milliard kroner, hvis flere private stod for at passe veje og grønne anlæg.

• 02.09.19 Sundhed
    Danmark er velfærdsteknologiens vugge

Der bliver ikke medarbejdere nok til fremtidens udfordringer på velfærdsområdet. En del af løsningen kan findes via velfærdsteknologi. Danmark er førende inden for udvikling af velfærdsteknologi, og borgerne er klar til at bruge teknologien.

• 13.05.19 Ledelse
    Politiet sigter sundhedsansatte for svigt i skandale om kræftscreening

Sydsjælland og Lolland-Falsters Politi har i dag sigtet Region Sjælland og flere ledende medarbejdere for overtrædelse af straffeloven og autorisationsloven i forbindelse med mulig mangelfuld håndtering af patienter, som var henvist til undersøgelser på Ringsted sygehus på mistanke om brystkræft.

• 03.05.19 Sundhed
    Tryggere vej fra sygehus til eget hjem

En sygeplejerske fra Lejre Kommune får nu sin faste gang på Holbæk Sygehus. Her skal hun samarbejde med indlagte borgere fra Lejre Kommune, deres pårørende og sygehusets personale. Målet er at gøre det tryggere at vende hjem efter indlæggelsen.