Økonomistyrelsen lover turbo på NemSMS

Økonomistyrelsen og samarbejdspartnere i stat, regioner og kommuner vil i de kommende år sætte turbo på, at borgerne tager imod muligheden for at få besked om aftaler og frister via mobilen – og at fx sygehuse, kommuner og jobcentre bruger NemSMS til dette.

Cirka to millioner danskere har tilmeldt sig at få post fra det offentlige. Når man opretter sig på borger.dk, får man også mulighed for at tilmelde sig NemSMS. Ideen er, at den samlede offentlige sektor kun opbevarer ét mobilnummer på den enkelte borger, og at kommuner, sygehuse og statslige myndigheder kan anvende dette nummer til at sende fx påmindelser.

Allerede i dag er der en række velfungerende lokale løsninger – men på sigt vil det være smart kun at opdatere sit mobilnummer ét sted. Ligesom man kender det fra NemKonto.

Økonomistyrelsen har de sidste par år prioriteret at øge antallet af brevudvekslinger mellem det offentlige og borgeren. NemSMS er en smart ekstrafunktionalitet, som vi har fokuseret mindre på, men som vi nu arbejder på, at endnu flere kan få gavn af. Økonomistyrelsen er derfor sammen med vores samarbejdspartnere gået i gang med en række aktiviteter for at øge tilmeldingen og anvendelsen af NemSMS.

500.000 danskere har opgivet deres mobilnummer til NemSMS, mens kun 80.000 har angivet, at de ønsker at modtage informationer på dette nummer fra det offentlige. Disse tal er Økonomistyrelsen ikke tilfredse med, og vi ser et stort potentiale i at øge antallet. I den forbindelse er vi bl.a. i gang med at teste og ændre brugergrænsefladen på løsningen på borger.dk, så det bliver nemmere for den enkelte borger at bede om sms’er fra det offentlige.

Men for at NemSMS bliver en succes, skal myndighederne anvende den fælles løsning til deres beskeder. Dette er der sat en række skibe i søen for at sikre.

I sundhedsvæsenet, hvor manglende afbud koster mange millioner kroner årligt, er der sat ambitiøse mål for, at patienterne ved udgangen af 2012 skal kunne få påmindelser via NemSMS. Danske Regioner står for denne udrulning, og Økonomistyrelsen følger løbende fremdriften.

SKAT er en af de offentlige myndigheder, som også har erfaring med at anvende sms og har i dag anslået 1,2 millioner numre i deres register. Der er dialog om, hvordan NemSMS fremover bliver stedet, hvor borgerne oplyser deres numre – også når det gælder årsopgørelsen. Samt om det er muligt, med borgerens tilladelse, at genanvende de telefonnumre, som allerede er indsamlet af fx SKAT.

KL og kommunerne har i deres fælleskommunale digitaliseringsstrategi bakket op omkring at anvende eksisterende fællesoffentlige løsninger, herunder NemSMS.

DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1360 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

5 seneste job

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene: