Privathospitalerne efterlyser respekt og samarbejde

12/11/2010 09:52

Jesper Brønnum

Samarbejdet mellem de private sygehuse og det offentlige sundhedsvæsen fungerer godt på de overordnede linjer, men den private sygehussektor savner mere respekt om fagligheden. Trods samme faglige baggrund og de samme regler, oplever ledelserne i Danmarks private hospitaler ikke, at deres kolleger i det offentlige har respekt for hverken faglighed eller virksomhedsdrift. Det viser en rundspørge blandt medlemmer i Brancheforeningen for Privathospitaler og Klinikker, BPK.

»Jeg ved ikke, om det er fordi, vi er lillebroren i forholdet, eller fordi vi er private, at vi bliver set skævt til, men det er bekymrende, at tre fjerdedele af vores medlemmer oplever, at samarbejdet med de offentlige sygehuse er præget af mangel på respekt og anerkendelse. Vi har faktisk et glimrende samarbejde med Dansker Regioner, men så snart vi kommer ned på sygehusniveau, halter det, selvom vi rigtig gerne vil indgå i formaliserede samarbejder,« siger Bent Wulff Jakobsen, formand for BPK.

De private hospitaler og klinikker er ikke direkte konkurrenter til de offentlige sygehuse, men de bliver opfattet sådan, og det kan have en negativ indflydelse på samarbejdsklimaet.

Går ud over patienterne
»Det kan jo undre, for ofte er det de samme læger, der arbejder begge steder, og hvordan en højt anset kirurg bliver dårligere af at arbejde i sin egen klinik er ikke til at forstå,« siger Morten Brustad, markedsdirektør i Dansk Erhverv.

Når det private og offentlige ikke samarbejder ordentligt, går det ud over patienterne.

»Det kan vi se i København, hvor psykisk syge står på lange ventelister uden at blive henvist til de private sygehuse, der står parate til at behandle patienterne. Det er en skam, at modvilje og manglende samarbejde skal stille sig i vejen for, at alvorligt syge mennesker kan få den behandling, de har krav på,« understreger Morten Brustad.

Begge er enige om, at det handler om at få udryddet fordommene hurtigst muligt og komme i dialog og i gang med at skabe et dansk sundhedsvæsen, hvor der både er plads til det offentlige og det private.

De private hospitaler og klinikker omsætter for ca. 1,8 milliarder kroner om året – svarende til ca. én procent af det samlede danske sundhedsbudget.