Skoleelever skal skabe bevægelse i klasseværelset

02/01/2012 10:52

Nick Allentoft

77 elever fra mellemtrinnet på Sjølund-Hejls skole ved Kolding skal den 5. januar i Spinderihallerne i Vejle komme med forslag til en nutidig indretning og møblering af klasseværelset, som fremmer fysisk aktivitet og læring.

Der står design, kreativitet og fremtidens klasseværelse på skoleskemaet, når 77 elever fra mellemtrinnet på Sjølund-Hejls skole ved Kolding torsdag den 5. januar rykker en dag ud af skemaet og indtager Spinderihallerne i Vejle under overskriften Bevægende Læring . Her skal de ved hjælp af bl.a. flamingo, modellervoks, papir, saks og lim skabe grundidéerne til nye koncepter for indretningen og møbleringen af klasseværelset. Eneste krav er, at idéer skal fremme bevægelse og læring. Idéerne skal indgå i det fremadrettede arbejde med at udvikle skolemøbler, der fremmer bevægelse og læring.

Projektet er en del af ”Let Dig”, som er et innovativt tværfagligt projekt i Kolding Kommune baseret på den nyeste viden og ’next practice’ inden for fysisk aktivitet.
Borgmester Jørn Pedersen (V), Kolding Kommune, mener, at det er oplagt, at inddrage børnene i projektet.
”Børnenes idéer bliver centrale i dette projekt, som er et godt eksempel på både et tværkommunalt samarbejde og et tværfagligt samarbejde mellem skoler, forvaltninger, private virksomheder og forskningsinstitutioner, hvor der arbejdes med en fælles målsætning om at fremme indlæring og sundheden for børn og unge,” siger han.
Bevægende læring er etableret i samarbejde mellem Kolding Kommune, SIS-skolemøbler, Alexandra Instituttet, Institut for Idræt og Biomekanik - SDU, UC Lillebælt, Arkitektskolen i Aarhus. Bevægende læring er en del af projektet Leg og Læring – Kids n’ Tweens Lifestyle, som Spinderihallerne i Vejle står i spidsen for.
Sjøllund-Hjels skole skal indgå som den første projektskole og indgå i design- og afprøvningsprocesser.
Bevægende læring har som mål at udvikle inspirerende bevægelsesvenligt skoleinventar og -møbler til leg, bevægelse og læring, at tilpasse og udvikle den pædagogiske praksis i sammenspil med de nye fysiske rammer samt at teste og afprøver koncepterne, hvorigennem der afdækkes ny viden om undervisning med integreret bevægelse, leg og motion.
Mette Balsby (V), formand forebyggelses- og sundhedsudvalget, Kolding Kommune, peger på, at projektet passer godt ind i kommunens målsætninger.
”Samarbejdsprojektets formål er i tråd med Kolding kommunes målsætninger på sundhedsområdet om at skabe rammer, som fremmer sundhed og indlæring hos børn og unge,” siger hun.
Pædagogisk forskning har de seneste år fokuseret på, at børn lærer bedre gennem krop-pen, og er de jævnligt fysik aktive, vil det kunne skærpe koncentrationsevnen. Der er blandt andet dokumenteret sammenhæng mellem fysisk aktivitet og læring uanset alder.
Lars Elbæk, lektor SDU og tovholder på projektet, mener, at det er oplagt, at arbejde med bevægende læring.
”Med projektet ønsker vi at skabe et øget fokus på sammenhængen mellem fysisk aktivitet og læring, og dette projekt har mange facetter. Ikke alene fremmer vi læringen, men vi
fremmer også elevernes sundhed, da de skal bevæge sig mere. Projektet har et stort potentiale, og der er mulighed for afsætning til både ind- og udland,” siger han og understreger, at projektet ikke har til formål at udvikle en færdig model, men derimod en prøvemodel, som interesserede kan videreudvikle.
 

Mest Læste

Annonce