Skovsgård Hotel vinder FDB's socialøkonomiske pris 2011

16/02/2012 10:10

Administrator

For tredje år i træk uddelte FDB og Center for Socialøkonomi den 31. januar FDB’s Socialøkonomiske Årspris, der er på 100.000 kroner. Prisen uddeles til en forbilledlig socialøkonomisk virksomhed. Dommerkomitéen  havde enstemmigt peget på Skovsgård Hotel blandt fem nominerede: Bybi, Foreningen Retro, Grantoftegaard, Skovsgård Hotel og Telehandelshuset.

Se video fra fra de 5 indstillede socialøkonomiske virksomheder

Skovsgård Hotel er ejet af 275 lokale andelshavere og driver hotel og restaurant. Samtidig er stedet arbejdsplads for en række ansatte i beskyttet beskæftigelse og samlingssted for lokalområdet.

”Skovsgård Hotel er en meningsfuld arbejdsplads for en gruppe mennesker på kanten af arbejdsmarkedet og skaber samtidig liv i lokalsamfundet. Det er et forbilledligt eksempel på, hvad der sker, når mennesker i et lokalområde går sammen om at gøre noget bedre,” siger adm. direktør i FDB Thomas Bagge Olsen om motivationen for prisen.

Formålet med FDB’s Socialøkonomiske Årspris er at fremhæve rollemodeller inden for det socialøkonomiske felt til inspiration for andre - og for sætte spot på de mange gevinster, der er ved at tænke virksomhed og samfundsværdi sammen.

”Vi er stolte af at kunne give prisen til en nordjysk virksomhed. Det er med til at understrege, at det at drive socialøkonomisk virksomhed ikke er et hovedstadsfænomen,” siger Bjarne Petersen, der er formand for Fonden Socialøkonomi.dk.

På Skovsgård Hotel ser man prisen som et stort skulderklap.

”Vi giver mennesker, der ellers ville være udenfor arbejdsmarkedet, mulighed for at have et meningsfuldt arbejde. Samtidig er hotellet et samlingssted, der holder liv i et ellers hensygnende lokalsamfund. Vi mener, at vores koncept har vækstpotentiale og med fordel kunne udbredes til resten af landet. Og det er prisen med til at understrege,” siger Ruth Højlund og fortæller, at de 100.000 kroner bliver omsat til noget, som gavner hele lokalsamfundet omkring Skovsgård Hotel.

/Center for Socialøkonomi/