Små virksomheder skal samarbejde om offentlige udbud

Konkurrenter i dag – samarbejdspartnere i morgen! Virksomhedssamarbejder kan være vejen til store opgaver ved både offentlige og private udbud. Læs her, hvordan du gør.   Af Frederik Faurby, Håndværksrådet  

Slut jer sammen og få fat i de store offentlige kunder. Sådan lyder rådet til små og mellemstore virksomheder, der vil vinde offentlige opgaver fra Håndværksrådets byggejurist, Frederikke Abildtrup. 
 

Den gode nyhed er, at flere offentlige opgaver kommer i udbud. Den dårlige nyhed er, at opgaverne bliver udbudt i større og større portioner. Sådan oplever mange små og mellemstore virksomheder, at både kommuner og andre større offentlige kunder opfører sig i dag.
 
”Kommunalreformen gav langt fra det kvalitetsløft i kommunernes udbudspolitik, som mange små og mellemstore håndværksmestre havde håbet. Hvis man vil i betragtning til de kommunale opgaver, kan det derfor være nødvendigt at alliere sig med andre små og mellemstore virksomheder og byde på opgaverne i fællesskab”, siger Håndværksrådets byggejurist Frederikke Abildtrup.

Hun rådgiver om konkrete virksomhedssamarbejder og afholder desuden kurser om virksomhedskonsortier blandt små og mellemstore virksomheder.

Meget at hente ved samarbejde
Håndværksrådet arbejder for fuld kraft på at lære kommuner og andre offentlige kunder at udbyde SMV-venligt. I en række kommuner er der dog lang vej igen, så der kan der være meget at hente ved at samarbejde med andre virksomheder om at byde på store offentlige opgaver.
 
”Vi kan desværre konstatere, at en række kommuner fortsat ikke evner at udbyde på en måde, der tilgodeser små og mellemstore virksomheder og dermed tilgodeser deres egne borgere. Det koster skatteborgerne dyrt, at kommunerne ikke sikrer konkurrence om opgaverne, og det koster ikke mindst ordrer til vores medlemsvirksomheder,” siger Frederikke Abildtrup, 
 
Farlig balancegang
Selvom der kan være meget at vinde ved at slutte sig sammen, kan det let gå galt. Især er der en risiko, hvis virksomhederne ikke gør sig en række meget grundige overvejelser på forhånd.
 
”Det er vigtigt at overveje fx sit eget ambitionsniveau og de forventninger, man har til samarbejdet, inden man går i gang med at forhandle med potentielle samarbejdspartnere. Samarbejdet bliver kun en succes, hvis der er styr på ”kontrakten” – både den juridiske og den menneskelige. Man  skal være forberedt på at gå i ”store sko”, og det er nødvendigt med stærke fælles interesser mellem parterne. Kemien skal simpelthen være i orden, for at det i sidste ende bliver en god forretning for alle deltagerne”, siger Frederikke Abildtrup.  
 
Fakta om fordele og ulemper ved virksomhedssamarbejder
Fordele
- I får en bedre konkurrenceevne
- I fremmer virksomhedsudvikling
- I får en bedre økonomi gennem profitoptimering
- I kan tilbyde totalkoncept – bredere produktprogram
- I vil fremstå som en stor virksomhed, når relevant
- I får bedre muligheder for etablering på større markeder 
 
Ulemper
- Du vil afgive suverænitet
- Samarbejde er tidskrævende
- Du vil løbe en økonomisk risiko

Vil du vide mere?
Få et kursus om virksomhedssamarbejder.

På kurset gennemgår Håndværksrådet de muligheder, små og mellemstore virksomheder har for at byde på større opgaver, som den enkelte ikke kan klare alene. Vi fortæller om, hvordan man griber sagen an, når to eller flere virksomheder ønsker at indgå i et samarbejde. Hvad gør man, hvad er mulighederne og hvad er risikoen?

Kontakt Håndværksrådets foreningskonsulent Thomas Birger Hansen ([email protected]) eller jurist Frederikke Abildtrup ([email protected]) for at høre mere.

Få flere udbudsrelaterede nyheder gennem Håndværksrådets gratis nyhedsbreve.

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer