Støjberg: Det skal være lettere at være ledig

Kontakten mellem borger og jobcenter skal i højere grad ske på borgerens præmisser og ikke systemets. Beskæftigelsesminister Inger Støjberg vil gøre det lettere at være ledig. Ledige skal selv kunne booke deres samtale hos jobcenteret, og Jobnet skal være tilgængelig i en mobilversion. Det vil også betyde administrative lettelser for jobcentrene, når de ikke længere skal bruge tid på at indkalde til møderne.

- Borgeren skal opleve, at beskæftigelsessystemet er til for borgeren og ikke omvendt. Derfor skal det være sådan, at borgerne selv skal booke samtalerne, når det passer dem, og ikke når det passer systemet, siger Inger Støjberg.

Ledige skal i dag til samtale hos jobcenteret hver tredje måned. Mødetidspunktet bliver altid fastsat af jobcenteret. Med initiativet lægger beskæftigelsesministeren op til, at borgerne selv skal booke samtalerne. De skal som minimum booke en samtale hver tredje måned, men de bestemmer selv tidspunktet. Derover skal Jobnet være tilgængelig i en mobilversion, så ledige nemt kan tjekke jobmuligheder på Jobnet via mobiltelefonen, uanset hvor de er. I dag er Jobnet lagt an på, at ledige går på siden via en computer.

- Danskerne bruger i højere og højere grad deres mobiltelefon til andet og mere end at tale i. Man kan gå i banken, tjekke mails og meget andet via mobilen. Derfor skal det selvfølgelig også være nemmere at bruge Jobnet via mobilen, siger Inger Støjberg.

Ledige er i dag glade for digitalisering og efterspørger også mere. Otte ud af ti ledige er fx interesserede i at bruge en række nye selvbetjeningsmuligheder, som at booke og flytte sine aftaler med jobcentret. Det viser ny undersøgelse om digital selvbetjening og kommunikation på Jobnet.

De to initiativer kommer til at indgå i et udspil, som beskæftigelsesministeren kommer med til efteråret.

Fakta om booking af samtaler

Borgerne skal selv kunne booke tid for samtaler i jobcentret digitalt fra ”Min side” på Jobnet.
Borgeren skal også have mulighed for selv at flytte samtaler, men samtalerne skal som minimum bookes hver tredje måned.
Borgerne skal også kunne tilmelde sig sms-service, som sender en sms-reminder ud inden samtalen.

DenOffentlige.dk på DenOffentlige.dk Bliv medlem af DenOffentlige og vær med til at skabe debatten, dele viden og fremme en god udvikling i samfundet....
Aktivitet: Artikler: 1359 | Events: 31 | Kompetenceområder: 5

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer