Succes for Hernings event-strategi

22/01/2013 12:16

Niels M. Jepsen

Ny analyse viser, at Giro d'Italia var en massiv succes for værtskommunen Herning. Herning Kommune satser målrettet på at tiltrække store events til byen og området. Sidste års Giro d’Italia-start var det foreløbige højdepunkt, og en ny analyse fra VisitDenmark viser, at arrangementet kastede store sidegevinster af sig.

En turismeomsætning på mere end 100 millioner kroner i værtskommunerne Herning og Horsens, heraf de 40 millioner fra internationale turister, er blot et af de tal, der glæder Hernings borgmester Lars Krarup (V).

- Vi har nu i en årrække satset på at skabe oplevelser og omsætning ved at tiltrække store events til vores område. Analysen fra VisitDenmark viser, at den strategi giver rigtig god mening. Også når man ser helt isoleret på den økonomiske bundlinje, siger Lars Krarup.

Andre interessante tal fra analysen er, at tilskuerne til Giro-starten i Danmark skabte mere end 40.000 overnatninger. Og at de mange Giro-turister skabte, hvad der omregnet svarer til næsten 100 fuldtidsstillinger i værtskommunerne.

En rigtig god forretning

- Det skal sættes i forhold til, at vi i Herning Kommune investerede cirka 11 millioner kroner i at få Giro-starten til byen. Uden at overdrive kan jeg vist godt tillade mig at sige, at det var en rigtig god forretning for både Herning, Horsens og Danmark som sådan, siger Herning-borgmesteren.

Konklusionerne fra VisitDenmark-analysen flugter fint med en ny rapport om Giro-afviklingen fra Copenhagen Business School. Her vurderes det blandt andet, at Giro’en skabte en meromsætning alene i Herning på mellem 50 og 90 millioner kroner.

Også 2013 og starten af 2014 byder på en række interessante events i Herning. Her i januar handler det om Melodi Grand Prix for både børn og voksne, i august gælder det EM i springning og dressur, mens december byder på kortbane-EM i svømning. Januar 2014 gælder det så EM i herrehåndbold. Alle begivenheder centreres i og omkring Boxen og MCH.

- Der er virkelig noget at glæde sig til det næste års tid. Vi er nu blevet dygtigere til at gå efter – og sikre os – de events og begivenheder, som virkelig skaber opmærksomhed og aktivitet her i området, siger Lars Krarup. 

Mest Læste

Annonce