Udenlandske investeringer skaber jobfremgang i Vestdanmark

13/02/2012 13:07

Region Nordjylland

Et tæt samarbejde mellem Region Nordjylland, Midtjylland og Syddanmark og Invest in Denmark under Udenrigsministeriet var sidste år med til at skabe eller fastholde 575 job i Vestdanmark. På trods af økonomisk krise lykkedes det i 2011 at få nye udenlandske investeringer til Vestdanmark, som skabte fremgang i antallet af arbejdspladser.

En årsevaluering lavet af revisionsfirmaet KPMG viser, at der i 2011 kom 575 nye eller fastholdte jobs til Vestdanmark fordelt på 13 udenlandske investeringsprojekter som følge af en indsats fra Invest in Denmark og Foreningen Vestdansk Investeringsfremme (FVI), der består af Region Nordjylland, Midtjylland og Syddanmark.

Bestyrelsesformanden for Foreningen Vestdansk Investeringsfremme, Ulla Astman, siger:

- Det er utroligt vigtigt for både vestdanske virksomheder og de vestdanske regioner, at vi formår at tiltrække udenlandske virksomheder. De skaber ikke blot arbejdspladser, men udvekslingen af viden og forskning er vigtig i en globaliseret økonomi. Derfor er jeg glædeligt overrasket over at se Vestdanmark komme så godt ud af et år, hvor den økonomiske krise ellers har sat sine dybe spor verden rundt.

- Her er tale om 575 job, som enten er nye eller reddet fra lukning, der alle bidrager til vestdansk vækst og økonomisk fremgang.

Handels- og investeringsminister Pia Olsen Dyhr siger:

- Verdensbanken kårede for nyligt Danmark som det europæiske land, hvor det er lettest at gøre forretninger i 2012. Det er enormt vigtigt i disse krisetider, hvor det at fastholde og skabe nye job i bund og grund er vores allervigtigste opgave
for at kunne holde sammen på velfærdssamfundet.

- Særligt investeringer i den grønne sektor giver mange jobs. Det skal vi derfor satse endnu mere på fremover.

Næsten 1700 arbejdspladser siden 2007
Ganger man de 575 jobs i 2011 op med afledte effekter, såsom når andre virksomheder indenfor fx service, byggeri og underleverandører hyrer nye folk, lyder tallet på 955 job. Forrige år var jobtallet på 114, mens det i 2009 var på 568.

Siden 2007 har Foreningen Vestdansk Investeringsfremme og Invest in Denmark bidraget
til at skabe eller fastholde næsten 1700 arbejdspladser i Vestdanmark.

Vestdanske vind-kompetencer lokker virksomheder til
De vestdanske regioner har en række kompetencer indenfor grøn teknologi, IT og sundhed/velfærdsteknologi, som kan tiltrække udenlandske virksomheder. Konkret gælder det brancher som vindmølleindustrien, telekommunikation og udstyr til hospitals - og sundhedsindustrien.

Eksempelvis etablerede den finske vindmølleproducent WinWinD i 2011 en afdeling i Aarhus-området. Let adgang til rekruttering og en stor videnbase inden for vindsektoren er blandt årsagerne til, at virksomheden valgte Vestdanmark.

WinWinD tæller globalt over 800 medarbejdere med hovedsæde i Finland og afdelinger i Indien, Frankrig, Sverige og Estland - og nu også i Danmark. Den nye afdeling forventer at ansætte 25 medarbejdere indenfor det første år.