Venstres politiske leder og rådmand opstiller som Borgmesterkandidat

02/10/2012 14:50

Administrator

Venstres politiske leder i Århus Byråd og Rådmand, Bünyamin Simsek, har truffet beslutning om, at han opstiller som kandidat til borgmesterposten for Venstre i Århus. Beslutningen er truffet på baggrund af Laura Hays beslutning om ikke at opstille til posten. En beslutning som Bünyamin Simsek respekterer og forstår.

”Jeg står nu i en situation, hvor det parti jeg har kæmpet for og stået sammen med i et aktivt politisk liv har en stafet, der skal samles op og videreføres. Derfor, føler jeg, at der påhviler mig et ansvar som en erfaren politiker, med synlige resultater og ambitioner at tage denne udfordring. Jeg er overbevist om, at jeg kan og vil løfte opgaven sammen med et stærkt parti og en organisation, der er på plads. efter at have haft de sidste dage til at drøfte det med familien, er min beslutning nu taget. Jeg er kandidat til borgmesterposten,” siger Bünyamin Simsek.

Bünyamin Simsek har opbakning fra en enig bestyrelse i lokalforeningen for Venstre i Århus Vest, som indstiller ham som Borgmesterkandidat iht. vedtægterne.

”For at have rette fokus og kunne koncentrere mig om at opstille som borgmesterkandidat, har jeg besluttet at trække mig som folketingskandidat i Århus Nord kredsen. Jeg har haft et fantastisk samarbejde med folketingskredsbestyrelsen, som jeg håber snarest vil finde en anden dygtig kandidat,” siger Bünyamin Simsek

Bünyamin Simsek trådte første gang ind på rådmandsscenen, da borgmesterkandidat og rådmand Louise Gade gik på barsel med kort frist. Her tog han ansvar som Børn og unge rådmand. Et hverv, der gav synlige resultater. Svære beslutninger om skolelukninger blev gennemført, hvor Bünyamin Simsek fik indgået en aftale med næsten alle partier, og med bred opbakning i Byrådet. Samtidig blev visionen om at opføre en helt ny Midtbyskole lanceret, og efterfølgende har et bredt byråd besluttet at realisere denne vision.

I februar 2012 trådte Bünyamin Simsek til igen med kort varsel da politiske leder Laura Hay gik på barsel og har af flere omgange samlet hele byrådet i flere svære beslutninger. Som noget af det første satte han fokus på progression i Vindmølle sagsbehandlingen med en aftale indgået med syv ud af syv partier i Byrådet. En anden lokal sag som han fik samlet et enigt byråd i var at få udpeget en alternativ linjeføring til Viborg motorvejen.

Bünyamin Simsek er uddannet Bygningskonstruktør BTH, han har bred erhvervs-, politisk- og livserfaring. Han har været medlem af Århus Byråd siden 2002, har 9 års leder erfaring fra det private erhvervsliv (Sterling) og 9 års ledererfaring fra det offentlige. Han er 42 år, er gift med folketingsmedlem Fatma Øktem (V) og har en søn på 24 år, der læser kandidat i revision (Cand.merc.aud) på Århus Universitet.

Bünyamin har boet 40 år i Århus og skulle navnet give anledning til nysgerrighed i forhold til oprindelse, er svaret ”jeg er århusianer”