Regeringen vil øge centralisering: Kommunale opgaver skal samles i centre

Vedligeholdelse af veje og it-drift skal ud af kommunerne og samles i større enheder, mener regeringen.

Regeringen vil have landets 98 kommuner til at give en række opgaver fra sig. I stedet skal opgaverne samles i nogle større centre. Der er tale om opgaver såsom it-drift, vedligeholdelse af veje og bogholderi. Det skriver Jyllands-Posten lørdag.

Økonomiaftalerne

Læs flere artikler vedrørende budgetforhandlingerne mellem KL, Regionerne og Regeringen her.

Det er minister for offentlig innovation Sophie Løhde (V), der står bag regeringens forslag. Det bliver konkret til udspillet "fælles løsninger".

Idéen er, at staten, regionerne og kommunerne skal spare "et anseligt milliardbeløb over fem år" ved at samle en række opgaver.
- Det har aldrig været nogen naturlov, at alle 98 kommuner skal have hver deres lønadministration, it-drift eller afdeling for vejvedligeholdelse, siger Sophie Løhde til Jyllands-Posten.
 
- Der er masser af penge at hente til bedre velfærd ved at samle kommunernes administration i færre enheder.
 
 
Hun præsenterer forslaget for kommunerne, når de i næste uge genoptager økonomiforhandlingerne med regeringen.

Ministeren afviser KLs henvisning til "spøgelset fra Skat" og peger på Udbetaling Danmark, der udbetaler eksempelvis boligstøtte og folkepension, som et succesrigt eksempel.

Ekspert: Kommuner presses af centralisering
Overfor Jyllands-Posten udtrykke professor i økonomistyring ved Aalborg Universitet Per Nikolaj Bukh skepsis overfor forslaget.
 
- Kommunerne har så forskellige systemer, at der nemt kan opstå problemer, der langt overskygger gevinsterne. Faren ved den slags øvelser er, at det ender i endnu en centraliseringsfiasko, siger han.
 
Kommunalforsker og forskningschef ved Danmarks Medie- og Journalisthøjskole Roger Buch mener, at det kan vise sig at være spil for galleriet, når innovationsminister Sophie Løhde (V) foreslår at samle kommunale opgaver inden for veje, it-drift, bogholderi og løn i centrale enheder.
 
Selv om statsminister Lars Løkke Rasmussen (V) stod fadder til kommunalreformen, der reducerede antallet af kommuner, tvivler Roger Buch på, at regeringen ønsker at skrue op for centraliseringen.
 
Han tror i stedet, regeringen bruger det taktisk til at presse Kommunernes Landsforening forud for slaget om næste års økonomiaftale.
 
/ritzau/
Emneord: Økonomiforhandlinger, Økonomiaftale, Centralisering, Sophie Løhde, Kommunernes Landsforening, Martin Damm, Roger Buch, 290517-1
Ritzau på DenOffentlige.dk Redaktionen på DenOffentlige har valgt Ritzau som primær leverandør af uafhængigt redaktionelt indhold....
Aktivitet: Artikler: 6985

Er du også aktiv i og omkring den offentlige sektor, så læs om mulighederne for at blive udgiver på DenOffentlige.dk her.
Læs mere her

Få mere af det væsentlige

DenOffentliges nyhedsbrev udkommer alle hverdage med:

  • Overblik
  • Videndeling
  • Nyheder
  • Inspiration
  • Debat
BLIV EN DEL AF DENOFFENLIGE
Kommentarer
  • 31.05.17 Hennin
    Fantasiløs effektivisering

    Gang på gang er vi vidne til at den eneste form for effektiviseringer regeringer kan finde på er CENTRALISERING og stordrift. Det er gammeldags industritænkning og helt modsat udflytning af statslige arbejdspladser.

  • 30.05.17 Jens Erik Starup
    Manglende tillid.

    Jeg har nu ikke den store fidus til Løhdes dømmekraft.
    Når man tror, at det er muligt at lade dybt demente stå for det praktiske arbejde på plejehjemmene, så mangler man realitetssans.

    https://www.b.dk/politiko/minister-til-aeldre-drop-morgenkaaben-og-kom-i-arbejdstoejet

  • 29.05.17 Steen Ehlers
    centralisering kontra decentralisering

    Det er er dybt sørgeligt, at diskussionen bliver for og imod.
    Det er formentlig oplagt, at der kan opnås besparelser ved at standardisere de bagvedliggende systemer for bogholderi og it-drift under den helt afgørende forudsætning, at ydelsernes levering ikke derved bliver afhængig af bestemte enkeltleverandører. For sker det bliver der etableret en monopolsituation, som stensikkert på sigt vil gøre ydelserne dyrere. Og der er ingen privat virksomhed, der vil opretholde de kompetencer, der er nødvendige for tilstedeværelsen af konkurrence, hvis de ikke har nogen ordrer i de typiske 4 år mellem udbuddene. Bemærk at denne monopolsituation også opstår, hvis det offentlige selv vælger at udføre disse opgaver. Centraliseringen kan altså kun blive effektiv på sigt, hvis der er konkurrence fra udlandet på de givne ydelser.
    Men dette vedrører kun systemerne. Og selv systemudvikling og drift centraliseres er der ingen, der burde tænke, at så skal opgaveudførelsen også centraliseres. Her vil viden om lokale forhold både når det gælder IT, veje og bogholderi være af stor betydning. Bare en enkelt ting som at borgerne i dag selv rapporterer om vejes tilstand, hvilket letter det offentliges planlægning af indsats vil blive kraftigt forringet, hvis borgerne nu skal til at orientere en central enhed som intet forstår omkring forholdene lokalt det sted, hvor problemet er.
    Derfor vil den bedste løsning være, at regeringen skaber nogle rammer for kommunale samarbejder, som kommunerne så selv må finde ud af at udfylde. Så sker det kun, når der er reelle og ikke fiktive besparelser. Det kræver naturligvis også, at kommunerne kan bruge de derved opnåede besparelser til at dække generelle effektiviseringskrav fra regeringen og egne huller i budgetterne.

  • 29.05.17 Egil F. Hulgaard, medlem af Byrådet i Furesø
    Øget centralisering

    Centralisering er når magten koncentreres, decentralisering er når magten delegeres. Der er ingen tendenser på delegering af magten i og omkring Christiansborg trods f.eks. diskussionen om udflytning af arbejdspladser.

    Når Løhde her foreslår centralisering af kommunale opgaver ved at overføre kommunale opgaver til Udbetaling DK kommer Folketingets sande jeg til orde. Løhde vil altså centralisere kommunale opgaver i det, der bedst kan beskrives som Borgerservice uden borgere! Det er effektivitet.

    Det er da en falliterklæring for ministeren for større effektivitet i det offentlige, at hendes første forslag handler om at kommunerne skal spare effektivisere.



    Da Inger Støjberg i sin tid oprettede Udbetaling DK regnede statens embedsmænd sig frem til en tilsvarende milliardbesparelse. Eneste problem: Det var løgn. Staten fandt besparelsen ved at skære i det kommunale bloktilskud. Staten tog de penge den skulle bruge for at kunne sige at der var tale om en besparelse, hvilket var flere end kommunerne kunne spare (hvilket de store kommuner har været i pressen med, men de små har samme problem) og lod derefter kommunerne sørge for besparelsen. Det sker også denne gang.

    Centralisering er når magten koncentreres, decentralisering er når magten delegeres. Der er ingen tendenser på delegering af magten i og omkring Christiansborg.

  • 29.05.17 Anni Grimm
    Øget centralisering...

    Jeg ønsker ikke, at mine ord tages til indtægt for manglende visionær indstilling, MEN...

    Jeg tro bestemt at andre byrådsmedlemmer, som jeg - rundt omkring i kommunerne slår korsets tegn for sig, når de hører om Sophie Løhdes "nye" kongstanke om øget centralisering, for hvem har ikke bitre erfaringer med Udbetaling Danmark, der er en pest for borgerne, og Skat, der har ladet gælden til det offentlige vokse til uanede størrelser.

    Forsøg nu at holde fast ved den borgernære indsats. Kommunerne gør det bare bedre, og trygheden hos borgerne er indiskutabel, når de kan få kontakt med et (med-)menneske i borgerservice, der kan hjælpe og vejlede, i stedet for at være henvist til en fremmedgjort central institution uden en flig af lokalt kendskab.

    Det synes vel også at være klart bevist, at kommunerne er langt de bedste til at inddrive skyldige beløb hos borgerne. Her spiller et lokalt kendskab også klart ind.

    Så... nej tak til Sophie Løhdes trusler om mere centralisering og yderligere risiko for bøvl og borgerfjern indsats.

TILMELD NYHEDSBREV

Mest læste

Seneste kommentarer

Læs også