Region har behandlet 10 procent færre efter Sundhedsplatformen

Sundhed

16/05/2018 09:42

Freja Eriksen

Sygehusene i Region Sjælland har behandlet 10 procent færre patienter siden Sundhedsplatformen blev taget i brug. Behandlingsgarantien kan gøre dette dyrt for regionen.

Produktiviteten på Region Sjællands sygehuse er faldet 10 procent som følge af Sundhedsplatformen. Det oplyser regionsrådsmedlem Tina Boel (SF), som er formand for Politisk Styregruppe for Sundhedsplatformen.

Det vil sige, sygehusene i hele regionen har behandlet 10 procent færre patienter, siden computerne med Sundhedsplatformen blev tændt i november. Det skriver DAGBLADET Roskilde.

- Vi har fået bekræftet, at de akutte behov og kræftbehandlingerne bliver prioriteret højt, og at de ikke bliver berørt af nedgangen. På andre områder bliver ventetiden længere, siger Tina Boel. 
Tallene blev fremlagt på et møde i Politisk Styregruppe for Sundhedsplatformen, hvor en række af regionens politikere holder snor i udrulningen af Sundhedsplatformen, og konklusionen er klar:

- Klinikkerne er længere tid om patienterne, og der er noget i systemet, som bevirker, at de ikke kan arbejde i samme tempo som tidligere, siger Tina Boel.

Debatten om Sundhedsplatformen

Følg debatten om Sundhedsplatformen på denne tema-side.

Problemet ved den mindre produktivitet er økonomien. For behandlingsgarantien betyder det, at patienter har ret til at blive behandlet inden for et bestemt tidsrum, og når regionen ikke har kapaciteten, så må patienterne finde et andet sted, mens regningen ender i Region Sjælland.

- Det kan blive rasende dyrt, når vi sender vores patienter ud af regionen. Men det er de vilkår, der er. Derfor skal vi hurtigst muligt sørge for at få produktivitetstallet op, siger hun. 

Regionens revision har særlig opmærksomhed på Sundhedsplatformen, og det tolker Tina Boel som et tegn på, at it-systemet giver problemer:

- Jeg tænker, det er fordi, det kan underminere regionens økonomi - det er MIN konklusion på det. Hvis vi ikke har styr på, hvor mange patienter, vi sender ud, så kan vi ikke styre vores økonomi, siger hun. 

Hun kan dog ikke sige noget om, hvor længe produktiviteten skal være lav, før regionen når smertegrænsen. 

Tina Boel fortæller, at det vigtigste lige nu er at få løst de problemer, der er i det nye it-system. 

Og her har udvalget fra begyndelsen inddraget hospitalernes klinikker, som nu har udpeget de problemer i Sundhedsplatformen, som er vigtigst at få løst:

- Det er meget sundt at have klinikkerne med i udvalgsarbejdet. Dialogen er vigtig for at få det til at virke, derfor har vi fået klinikkerne til at lave den her top tre over problemer ved Sundhedsplatformen. Det handler om at være handlingsorienterede, forklarer Tina Boel.

Hun erkender, at det kan tage flere år, før systemet arbejder, som det skal.

Mest Læste

Annonce