Årsagen var, at man gennemførte den største omlægning af det centrale it-netværk i regionens historie. It-lukkevinduet var blevet nøje planlagt gennem længere tid – og blev gennemført uden de store problemer.
- Vi kørte i højeste beredskab for at sikre patienterne. Det var en utrolig spændende proces, som blev gennemført meget professionelt – både fra hospitalernes side og af de tekniske medarbejdere i regionen. Vi oplevede ikke, at patientsikkerheden truet på noget tidspunkt– og det var det allervigtigste, fortæller Overlæge og chef for Enhed for Patientsikkerhed i Region Hovedstaden Annemarie Hellebek, der sad med i koordineringsgruppen natten igennem.
En mere stabil it-fremtid
Enkelte steder kan borgerne have oplevet forlænget ventetid, ligesom det en overgang var svært at komme igennem på telefon til Rigshospitalet og Hvidovre Hospital, da telefonerne gik ned i en periode efter midnat. Derudover blev lukkevinduet forlænget flere gange. Det skulle have været kørt fra klokken 21.00 til 07.00 næste morgen – men i alt varede det til klokken 11 om formiddagen.
- Det har været en lang nat for alle. Men nu glæder vi os rigtig meget til resultatet, som på sigt vil betyde en mere sikker it-drift i regionen som vil øge patientsikkerheden, siger Annemarie Hellebek.
Omlægning af it-netværket sker som et led i Region Hovedstadens ambitiøse plan dels for at øge fokus på stabil it-drift for klinikerne og dels for at at forberede alle regionens hospitaler på den kommende It-Sundhedsplatform, som forventes at løfte sundheds-it-niveauet i regionen.