RetorikMagasinet

RetorikMagasinet

Website: www.retorikmagasinet.dk

Overbevisende kommunikation i centrum

RetorikMagasinet er et populærvidenskabeligt fagblad til alle med interesse for kommunikation. Magasinet udkommer fire gange om året og beskæftiger sig udelukkende med hvad der overbeviser – som det eneste magasin i Danmark. 

Vi udforsker det retoriske i alt fra standup og præsidentvalg til nye netfænomener og virksomhedskommunikation. Skribenterne er eksperter fra erhvervs- og universitetslivet som både er dygtige formidlere og har praktisk erfaring. 

Interviews med de skarpeste meningsdannere

I hver udgivelse møder du en person som formår at sætte en markant dagsorden inden for sit felt. Tidligere har vi fx talt med Margrethe Vestager, Anders Matthesen og Asger Aamund om hvad deres retoriske bidrag til offentligheden betyder for os andre. 

Et kritisk blik på debatten

Retorik handler om at informere, bevæge og overbevise. Den er et vilkår for samfundsengagement og medborgerskab – hvad end den så udspiller sig i drabelige tv-debatter, i omfattende kampagner eller over 140 tegn på Twitter. Men løgn og uigennemskuelighed er ikke god retorik. 

Derfor forholder RetorikMagasinet sig kritisk til det der bliver sagt og gjort i det offentlige rum, så vi kan ruste vores læsere til at gennemskue manipulation og tom snak. 

Råd du selv kan bruge

Med et abonnement på RetorikMagasinet bliver du opdateret på aktuelle trends og forskningsresultater, og du får praktiske råd i et klart sprog. I hvert magasin er der praktiske sider med vejledning til fx den gode lejlighedstale eller den skarpe nettekst. Og så holder vi os heller ikke for gode til at dække komiske kommunikationsfadæser, så du kan lære af andres fejl. 

Bliv abonnent 

Et årsabonnement på RetorikMagasinet koster 199 kr. for private, 179 kr. for studerende og 296 kr. for firmaer og institutioner. Hvis du vil være abonnent, kan du gøre en af tre ting: 

1. Bestil direkte via retorikmagasinet.dk

2. Send en mail til rm@retorikforlaget.dk med navn og adresse

3. Skriv en besked til redaktionen på facebook.com/retorikmagasinet

 

Artikler

  • Politik er ikke en fodboldkamp
    05.12.14 Politik

    Sportsmetaforer er med til at skabe billeder i hovedet på de vælgere som politikerne forsøger at påvirke. På den måde gør de politikken lettere at forstå. Men politikernes og de politiske kommentatorers udbredte brug af metaforerne forsimpler en kompleks politisk virkelighed og risikerer at gøre alle politikere til enten vindere eller tabere.

  • Sådan trækker du trafik til stemmeboksen
    15.05.14 Politik

    Europa-Parlamentsvalget har de seneste 20 år trukket færre og færre danskere til stemmeboksen. Organisa­tioner, institutioner, ildsjæle, partier og virksomheder lægger tid, sved og kroner i kampagner der skal vende den udvikling og skabe flere stemmer. Opgaven er retorisk i sit væsen: Hvordan flytter vi mennesker fra apati til action? Fra sofaen til stemmeboksen?

  • Folketingets nye debatform skuffer
    08.05.14 Politik

    Formålet med den nye spørgetime med statsministeren er at skabe en principiel debat ”hvor de overordnede strømninger i dansk politik kan tages under behandling”. Men oppositionens partiledere stiller stadig drilagtige spørgsmål, og statsministeren svarer oftest udenom.

  • Facebook uden filter
    05.12.13 Politik

    ”Jeg brækker mig.” ”Luk røven.” Facebook er hurtigt blevet en del af Joachim B. Olsens image og har givet ham politisk taletid i diverse medier. 
RetorikMagasinet har spurgt ham om hvor bevidst han er om sin brug af det sociale medie.

  • Netdebatten trænger til en sherif
    02.12.13 Infrastruktur

    Diskussioner på nettet minder ofte om det vilde vesten hvor debattørerne taster før de tænker, og hvor moderatoren i krydsilden kæmper for et ordentligt debatklima. De lovløse debattører trænger til et slag over fingrene, sherifferne trænger til at tage et standpunkt.

  • Stasislæren – en schweizerkniv til argumentation
    30.10.13 Politik

    Antikkens retorikere bestræbte sig ihærdigt på at sætte retorikken i system. Et resultat af deres indsats er stasislæren: et universalværktøj som kan bruges til argumentation i alle slags sager. Ved dets hjælp kan man sammensætte slagkraftige argumenter og sikre at tilhørerne bygger deres stillingtagen på solid argumentation.

  • Den gode journalist er mere vagthund end jagthund
    25.09.13 Politik

    I 2012 vandt Asbjørn With Cavlingprisen for at have kulegravet Rebild Kommunes svigt i sager om sexmisbrug, tvangsfjernelser og hjælp til handicappede. Her giver han sit syn på hvordan journalister kan lave god, dybdeborende graverjournalistik.

  • Debatten er blevet mindre relevant for borgerne
    26.08.13 Politik

    Danmarks økonomi- og indenrigsminister er en dreven debattør der kender alt til hvad der dikterer den politiske debat. Hun ved også præcis hvordan hun ønsker den ændret. Den skal være mindre ensporet og mere rummelig.

  • Den gode argumentations anatomi
    20.06.13 Ledelse

    God argumentation har tre dimensioner: Den er faktuelt retvisende, den er relevant, og den er vægtig. Desværre slipper politikerne ofte af sted med mangelfuld argumentation fordi de forklæder den godt. Derfor får du her de vigtigste redskaber til at spotte uskikkene i politisk argumentation.

TILMELD NYHEDSBREV

Få også tema-nyhedsbrevene:

Kontaktpersoner