"Det tager tid at implementere folkeskolereformen, og det kræver selvfølgelig også at lærere og pædagoger opkvalificeres, så de kan løfte de nye opgaver og leve op til de nye krav. Initiativet er en spændende mulighed i forhold til begge dele," siger formand for kommunens Børne- og Familieudvalg, Lennart Qvist (V).

Ringkøbing-Skjern vil være fyrtårn for idræt og bevægelse i den nye folkeskole

Velfærd

15/04/2015 13:43

Mikkel Sarka

Spring, hop, løb og lær. Ringkøbing-Skjern Kommune deltager som en af i alt fem danske kommuner i et nyt projekt, Krop og kompetencer. Projektet skal løfte kompetencerne i idræt og bevægelse på skolerne, så de bedre lever op til folkeskolereformens krav om mere og bedre idræt og bevægelse.

- Det er vigtigt for os at leve op til reformens krav om fysiske aktivitet, fordi vi fra undersøgelser ved, at bevægelse i hverdagen fremmer børns læring. Samtidig ved vi, at børn lærer på forskellige måder og for nogle børn, er indlæring i forbindelse med fysisk aktivitet den bedste måde at lære nyt på, siger formand for kommunens Børne- og Familieudvalg, Lennart Qvist (V).

Formålet med projektet er både at løfte selve idrætstimerne og at idræt og bevægelse generelt udbredes og får kvalitet som en del af undervisningen i alle fag og i løbet af skoledagen. Samtidig skal projektet også hjælpe lokale idrætsforeninger med at indgå i skolesamarbejder.

Det nye fyrtårnsprojekt gennemføres i Aalborg, Herning, Ringkøbing-Skjern, Frederikssund og Slagelse. A.P. Møller Fonden støtter det med 5 mio. kr. Erfaringerne fra projektet i de fem kommuner skal danne baggrund for en senere national udrulning.

- Det tager tid at implementere folkeskolereformen, og det kræver selvfølgelig også at lærere og pædagoger opkvalificeres, så de kan løfte de nye opgaver og leve op til de nye krav. Initiativet er en spændende mulighed i forhold til begge dele, siger Lennart Qvist.

Kompetenceløftet kommer hele vejen rundt om skolerne og omfatter alt fra skoleledelsen over lærere og pædagoger til de foreningsfrivillige.

- Vi ruller et meget stort undervisningsforløb ud, der omfatter alle folkeskoler i kommunen og alle lærere og pædagoger. Idrætslærere får særskilte forløb, der retter sig særligt mod idrætsfaget, mens de øvrige lærere får ny viden og nye kompetencer i forhold til bevægelse i den understøttende undervisning, bevægelse i fagene og de lokale idrætsforeninger i den åbne skole, siger Lennart Qvist.

DIF, DGI, Dansk Skoleidræt og VIA University College står bag projektet, der går i gang nu og løber frem til og med september 2016.

Baggrund

Idræt og bevægelse har en fremtrædende placering i skolereformen og kan styrke børns læring, trivsel og sundhed – hvis det gennemføres på et højt fagligt og didaktisk niveau. En åben folkeskole med mere og bedre idræt og bevægelse integreret i skoledagen stiller nye krav til ledere, lærere og pædagoger i folkeskolen.

Nogle af de spørgsmål, som melder sig vil projektet give svar på. Det handler især om:

  • Hvordan kan skolen sikre, at alle elever har 45 minutters fysisk aktivitet i løbet af skoledagen?
  • Hvor meget og hvilken type idræt og bevægelse skal der være i den understøttende undervisning?
  • Hvordan kan bevægelse bidrage til variation og bedre læring i den fagopdelte undervisning?
  • Hvordan kan man skabe en rød tråd i idrætsfaget fra skolestart til eksamen i 9. klasse?
  • Hvordan kan alle lærere og pædagoger bidrage til mere idræt og bevægelse i skolen?
  • Hvordan kan kvaliteten i idrætsfaget højnes?
  • Hvordan kan kommune, skole og forening arbejde med at udvikle ”den åbne skole”?

De fire samarbejdspartnere i projektet: DIF, DGI, VIA og Dansk Skoleidræt har hver især og sammen unikke forudsætninger for at bidrage til løsningen af udfordringerne.

De fem kommuner i projektet prioriterer i forvejen idræt og bevægelse i skolen. Der er tale om

både store og små kommuner, store og små skoler, land og by for at sikre alsidighed.

I de fem kommuner gennemføres kompetenceløft i idræt og bevægelse, hvor man gennem efteruddannelse og praksisnære forløb med ledere, lærere, pædagoger, elever og lokale foreninger kan fremme og kvalitetssikre idræt og bevægelse i skolen.

På sigt skal projektet tilbydes alle kommuner for at sikre, at kommuner og skoler tager fuldt ejerskab til kravene om mere idræt og bevægelse, og at aktiviteterne får høj kvalitet, herunder at aktiviteterne udvikles og tilpasses målgruppen og gennemføres med intensitet.

Mest Læste

Annonce