Sådan skal fremtidens lærere begrænse hatecrimes i Danmark

I går satte organisationer fokus på hadforbrydelser mod LGBT+ personer ved en stor aktion ved Christiansborg. For at komme hadforbrydelserne til livs skal fremtidens folkeskolelærere klædes på til normkritik, siger Sex & Samfund og Lærerstuderendes Landskreds.

I sidste uge blev Alexander Aarstad udsat for en hatecrime i Københavns gader, og i går satte et utal af organisationer (herunder Sex & Samfund og Lærerstuderendes Landskreds) fokus på problematikken og den voldsomme kultur, som desværre, selv i Danmark, finder sted mod folk i LGBT+ miljøet. Det skete ved en aktion på Christiansborg Slotplads.

Kulturen skal ændres i folkeskolen

I Sex & Samfund mener man, at en stor del af løsningen ligger i folkeskolen. Lene Stavngaard, national chef i Sex & Samfund udtaler således:

- De normer, der hersker i Danmark, bliver allerede skabt i folkeskolen. Det er vores fælles skole, som næsten alle danskere har eller har haft berøring med. Skolen er derfor en central institution, når fremtidens normer og kultur forhandles og grundlæggende livsvilkår for LGBT+ personer i vores samfund skabes.

Forperson for Lærerstuderendes Landskreds, Rasmus Holme er enig med Sex & Samfund. Han ønsker således, at folkeskolen i fremtiden i højere grad bliver et sted, hvor man kan være den man er, hvor man bliver accepteret uagtet køn, seksualitet eller etnicitet:

"Hvis vi skal hatecrimes til livs i Danmark, så skal fremtidige generationer dannes til at være ordentlige mennesker, som tolererer alle andre mennesker. Dette bør være den herskende kultur i Danmark og her spiller folkeskolen en central rolle," siger Rasmus Holme

Fremtidens folkeskole skabes på læreruddannelsen

Rasmus Holme ønsker derfor at normkritisk pædagogik og didaktik bør styrkes på læreruddannelsen:

"Fremtidens folkeskole skabes af fremtidens folkeskolelærere og de skabes på læreruddannelsen. Derfor er det altafgørende, hvis vi vil hatecrimes til livs, at vi i højere grad end i dag undervises i normkritisk pædagogik og didaktik på læreruddannelsen," udtaler han og fortsætter:

"Som læreruddannelsen er i dag, klædes vi simpelthen ikke godt nok på til at skabe et trygt klasserum i folkeskolen. Det kræver styrkelse af den normkritiske pædagogik og didaktik på læreruddannelsen."

Dette ønske står de lærerstuderende ikke alene med. Lene Stavngaard  fra Sex & Samfund mener også, at dette bør være anledning til at skride til handling og uddanne fremtidens lærere til bedre at kunne udøve en eksemplarisk normkritisk praksis i folkeskolen.

"Vi står bag de lærerstuderende i deres ønske om mere normkritisk pædagogik og didaktik på læreruddannelsen, og vi håber i den grad at uddannelses- og forskningsminister Ane Halsboe-Jørgensen tager arbejdshandskerne på og handler på dette fælles ønske."

TILMELD NYHEDSBREV

Læs også

  • 29.07.20 Uddannelse
    Kvinderne mangler på STEM-studierne

    Trods et øget fokus på at få flere kvinder til at vælge en STEM-uddannelse, ser vi i år kun en meget lille stigning i andelen af kvindelige studerende på STEM-uddannelserne. Det ærgrer Ledernes uddannelseschef, Thomas Christensen.

  • 28.07.20 Uddannelse
    Karakterkravene til de videregående uddannelser falder

    Karaktergennemsnittet for at komme ind på de fleste videregående uddannelser falder markant i 2020-optaget. Det sker hovedsageligt, fordi bonussen for hurtig studiestart fra 2020 er afskaffet.

  • 06.07.20 Uddannelse
    Så mange har søgt ind på en videregående uddannelse

    94.604 har søgt om at blive optaget på en videregående uddannelse. Det er 5.850 flere end sidste år, svarende til en stigning på 7 procent. Det glæder uddannelses- og forskningsministeren, der især er glad for, at hver femte ansøger har søgt ind på en af de fem store velfærdsuddannelser.

  • 06.07.20 Uddannelse
    Der er brug for at uddanne endnu flere pædagoger

    Det er positivt, at faldet i kvote 1-ansøgere til pædagoguddannelsen er stoppet efter flere års nedgang. Men det er stadig nødvendigt at tiltrække og uddanne endnu flere pædagoger for at følge med det stigende børnetal og minimumsnormeringer. Det kræver, at politikerne tager ansvar for at løfte pædagoguddannelsen og forbedre vilkårene for det pædagogiske arbejde, fastslår BUPL.

  • 24.06.20 Uddannelse
    Ny karakterskala skal understøtte en positiv læringskultur

    Akademikerne har fremsendt den akademiske fagbevægelses overvejelser om en ny karakterskala til Ekspertgruppen til ændring af karakterskalaen. Ekspertgruppen blev nedsat at undervisningsministeren og uddannelsesministeren i april og arbejdet forventes afsluttet ultimo september i år.